IJMOND - De retailbranche houdt haar hart vast voor de uitkomst van de persconferentie van vanavond. Nu de nieuwe voorjaarscollectie onderweg is naar de winkels, maar die nog tot de nok toe zijn gevuld met de wintercollectie, zal een verlenging van de lockdown voor veel ondernemers de doodsteek zijn.
INretail, de vertegenwoordiger voor de non-foodbranche vreest voor een tsunami aan faillissementen en ontslagen. "Als de situatie niet verandert, wordt het een bloedbad", zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis stellig.
"Allereerst moet de voorraadvergoedingsregeling beter passend worden gemaakt op de retailbranche, de huidige vergoeding is totaal onvoldoende en in de verste verte niet realistisch. De huidige vergoeding is gebaseerd op de horeca, de zogenoemde koelkastvergoeding, maar dat is heel iets anders dan dat je als ondernemer je volledige kerst- en wintercollectie kan afschrijven", stelt Te Grotenhuis.
"Voor een beetje omzet moeten we echt stunten met de prijzen"
Bij kledingzaak Den’him in Heemskerk hangt de winkel nog vol met glittertruitjes, feestjurken en winterjassen terwijl de eerste 15 dozen met de nieuwe collectie al zijn gearriveerd. "We hebben bijna zestig procent van de kerst- en wintercollectie over, ik heb geen idee waar we alles moeten laten", zegt verkoopster Tanja. Ook zij proberen via online bestellingen nog wat omzet bij elkaar te schrapen, maar daarvoor moeten ze echt stunten met de prijzen, legt Tanja uit. "Minimaal vijftig procent korting op de wintercollectie en dan nog zitten we maar op vijf tot tien bestellingen per dag."
"Doordat winkels uitpuilen met onverkochte winterspullen, kunnen nieuwe voorraden niet worden betaald"
Waar je bij horeca en bouwmarkten je bestelling mag afhalen is dat voor kledingzaken niet toegestaan. "Wij zijn het enige land in Europa waar je bestelling ophalen bij een winkel niet mag, het zou de Nederlandse retailbranche enorm helpen wanneer ophalen groen licht zou krijgen", zegt Te Grotenhuis. "Waarom wil Nederland de andere EU-landen die het wel toestaan niet volgen?"
Bo en haar moeder Jacomien runnen al jaren een kledingwinkel aan de Kennemerlaan in IJmuiden en herkennen het belang van ophalen. "We brengen in de hele gemeente bestellingen bij de klant aan huis, ook als het maar één uitverkoop blouse is. We merken wel dat klanten zich vaak bezwaard voelen, want ze willen passen en eventueel retourneren. Het zou de klant en ons enorm helpen als zij hun bestelling op een vaste tijd bij ons kunnen ophalen", zegt Bo. "Daarmee kunnen wij onze collecties makkelijker doorverkopen en tevens de schade proberen te beperken."
Ook Tanja herkent het probleem van het niet mogen ophalen van je bestelling. "Ik zag vandaag al twee keer de handhaving bij winkels in onze straat omdat daar klanten aan de deur stonden om een bestelling op te halen. Maar voor een eenmanszaak is het toch ook bijna niet te doen om na je werkdag ook nog alle bestellingen langs te brengen?"
Wanhoop
De afgelopen weken is INretail overspoeld met telefoontjes van wanhopige ondernemers. Logisch, zegt Te Grotenhuis, want doordat hun winkel nog uitpuilt met onverkochte winterkleding en daardoor omzet wordt gemist, kunnen nieuwe voorraden niet betaald worden."Zet daar de voorraadsvergoeding die het kabinet voor ogen heeft naast en je begrijpt direct de wanhoop van deze ondernemers."
Meer nieuws uit de IJmond?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit de IJmond. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/IJmond
🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]