Ga naar Content

KLM-passagiers maken plaats voor honderden dozen vol mondkapjes

Voor het eerst landde er vanochtend op Schiphol een Boeing 777-300ER van KLM met een cabine vol mondkapjes. De maatschappij zette al passagierstoestellen in voor het vervoer van medische vracht, maar niet eerder werd ook het grootste deel van de stoelen en de bagagebakken gebruikt voor 'corona-cargo'.

Dozen vol mondkapjes in een cabine van een KLM-Boeing 777-300 - Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

De Boeing 777-300ER biedt normaal gesproken plaats aan ruim 400 passagiers bij KLM. Maar omdat mensen nog nauwelijks vervoerd worden door luchtvaartmaatschappijen wereldwijd, biedt de ruimte aan boord van zo'n Boeing de mogelijkheid om medische apparatuur en andere benodigdheden voor de zorg te verplaatsen. Alleen al in de cabine van het toestel, dat vanochtend vanuit Shangai aankwam, konden 300.000 mondkapjes mee.

Voor de bemanning van het vliegtuig was het wel even wennen. Geen welkomspraatje voor de passagiers, maar in China toezien dat de bijzondere lading op de juiste manier werd geladen en zelfs tijdens de vlucht moet de vracht in de gaten gehouden worden.

Brandwacht

"Tijdens de hele vlucht lopen we eigenlijk een soort brandwacht", vertelt gezagvoerder Frank Hofstra. "Stel je voor dat een van die dozen tijdens de vlucht vlam vat, dan moet je die snel kunnen blussen." Zes stewards en stewardessen vlogen mee en wisselden elkaar tijdens de elf uur durende vlucht af, net als vier piloten en vier vrachtmedewerkers. De bemanning was woensdag eerst naar Seoel gevlogen om vijftig passagiers af te zetten en daar zelf te overnachten. In China mag de crew nog niet slapen.

Race tegen de klok

Het laden van de Boeing was daarom nog een race tegen de klok. De terugvlucht begon in Seoel en in Shanghai had het personeel volgens Hofstra twee uur om het hele vliegtuig te laden. Zouden de beladers er te lang over doen, dan mag de bemanning wettelijk niet meer vliegen zonder een extra nachtje te slapen. Hofstra: "Maar dat ging prima. Er kwam vierentwingtig Chinese beladers aan boord en die, nou ik moet zeggen, ze mogen bij mij weleens komen verhuizen, want dat deden ze wel heel er goed!"

(Tekst gaat verder onder de video)

Dozen vol mondkapjes in een cabine van een KLM-Boeing 777-300 - NH Nieuws/Doron Sajet

Ketentje

Het lossen van de honderden dozen uit de cabine behelst ook een nieuw trucje, vertelt Hofstra: "Om de anderhalf, twee meter staat iemand en dan worden de dozen aangegeven. Ze zijn gelukkig niet te zwaar, zo'n 7,5 kilo per doos voor 720 mondkapjes". De dozen worden vervolgens via cateringtrucks, voorzien van schaarliften, weer verder vervoerd naar de zorginstellingen waarvoor ze bedoeld zijn.

Hofstra is trots op de klus die hij met zijn collega's geklaard heeft, maar mist vooral het vliegen met passagiers. Van de normaal vier lange retourvluchten per maand, houdt hij nu maximaal één maandelijkse vlucht over. Hofstra: "Het is zo gewoon dat er dan passagiers in- en uitstappen, en aan boord van het vliegtuig zitten. Nu staan er allemaal kartonnen dozen. Het heeft zijn eigen dynamiek, maar ik vind het leuker om met passagiers te vliegen.

Proef

De vlucht met vracht in zowel het ruim als de cabine was een proef van KLM. Als het experiment geslaagd blijkt, zullen ook andere toestellen om deze manier worden ingezet, waaronder twee Boeing 747-400's die vanwege de coronacrisis nog even gespaard blijven van de slopershamer.

Lees ook

Corona op Schiphol
📰 Blijf op de hoogte van het laatste nieuws via onze speciale site
📺 Kijk naar de extra uitzending van NH Radio en deel jouw verhaal
✉️ Tip ons met jouw nieuws via het tipformulier

📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol