Ga naar Content

Leraar ziet kansen voor na de crisis: "Misschien ook dan een thuiswerkdag"

ANNA PAULOWNA - Leraar Daniël Troost start elke ochtend de schooldag van achter zijn computer. Toen op 15 maart de mededeling kwam dat de deuren van de school gesloten zouden blijven, ging hij als ICT'er samen met zijn collega's aan de slag om alles digitaal op orde te brengen. Hij ziet kansen voor de toekomst in de nieuwe manier van werken.

Leraar ziet kansen voor na de crisis: "Misschien kunnen we ook dan een thuiswerkdag instellen" - NH Nieuws

Troost werkt op basisschool De Sluis in Anna Paulowna: "Ik ben een ICT'er, dus dit is stiekem ook wel een beetje een hobby,", vertelt hij vanuit zijn werkkamer in Den Helder. "Ik vind het ook leuk om binnen ons eigen team te kijken waar ik kan helpen. In deze situatie zoek ik altijd naar kansen om te kijken hoe ik iets moois kan maken."

Met alle digitale hulpmiddelen die er beschikbaar zijn, wist Troost al snel een basis op te zetten waarin een dagprogramma voor de kinderen kan worden gemaakt. De kinderen kunnen daar zelf in aan de slag nadat hij om 9.00 uur eerst korte uitleg heeft gegeven via videobellen. Voor jarigen creëert hij aparte digitale ruimtes waar de leerlingen elkaar kunnen feliciteren. Van die gesprekken maakt hij korte filmpjes die ze dan ook weer terug kunnen kijken.

Sociale momentjes

"Wat ik meeneem na deze crisis is toch echt dat je merkt hoe belangrijk de sociale momentjes zijn. Via videobellen is toch echt wat anders dan iemand het schoolplein op zien lopen. Vanuit de relatie lesgeven, vind ik erg belangrijk. Dus het besef van dat gemis, neem ik zeker mee."

"Je merkt nu hoe belangrijk de sociale momentjes zijn. Videobellen is toch echt anders dan iemand het schoolplein op zien lopen"

Daniël, leraar

Daarnaast bieden de digitale middelen ook kansen die kunnen helpen om de leerlingen klaar te stomen voor de toekomst. "Volgend jaar is het misschien toch wel leuk om, in overleg met de directie, een thuiswerkdag te organiseren. Of dat we in de klas een bordje ophangen dat er niet wordt gepraat die dag en dan gaat dus alles via de chat of videogesprekken, koptelefoons op en aan de gang."

Voor veel leerlingen is deze manier van werken al snel heel normaal. Bij de start van de dag zijn ze allemaal op het scherm te zien. Velen zitten met koptelefoon op of met een tweede scherm zoals een telefoon voor hun neus. "Het zijn vaardigheden die ze zeker nodig gaan hebben in de toekomst. Los van de context van nu, natuurlijk. Dus dat moeten we uitbuiten."

Het postcoronatijdperk: zo ziet de wereld er straks uit volgens een futuroloog, een econoom en een wethouder

De coronacrisis heeft de wereld nu al maanden in zijn greep en ook de komende tijd zal het virus ons leven beheersen. Wat leren we van zo'n periode en wat nemen we mee uit de crisis naar het post-coronatijdperk? NH Nieuws legde de vraag voor aan futuroloog, een econoom en een wethouder.

Klik op de foto om hun verhaal te lezen.

Lees ook