Ga naar Content

Deze vliegmaatschappijen lieten dit jaar de meeste passagiers aan de grond staan

Van de twintig grootste luchtvaartmaatschappijen die in Nederland actief zijn, heeft KLM dit jaar de meeste passagiers aan de grond laten staan. Ruim 160.000 passagiers kregen in de afgelopen elf maanden te horen dat hun KLM-vlucht was geannuleerd. 

Foto: NH Nieuws

Uit een analyse van claimorganisatie AirHelp blijkt dat in totaal 275.000 Nederlandse passagiers te maken kregen met geannuleerde vluchten. Meer dan de helft van die passagiers (58,2 procent) werd gedupeerd door KLM. Van de vluchten die de maatschappij wel uitvoerde, kwam een kwart later dan gepland op de luchthaven van bestemming aan.  

Na KLM is EasyJet de maatschappij die de meeste passagiers dupeert door vluchten te annuleren. Sinds januari overkwam dit op luchthavens door het hele land. Zo'n 15.000 Nederlandse passagiers waren de dupe. Ruim een derde van de EasyJet-vluchten (35 procent) kwam niet op tijd aan.

British Airways maakt de top-3 compleet: 10.000 passagiers kregen in de afgelopen elf maanden te horen dat de vlucht waarvoor ze een ticket hadden geboekt, niet zou vertrekken.  28 procent van de British Airways-vluchten was vertraagd. 

Lees ook

Wie het risico op een annulering wil minimaliseren, doet er volgens AirHelp goed aan bij de Turkse maatschappij Pegasus te boeken. Die maatschappij annuleerde namelijk geen enkele vlucht van of naar Schiphol.

Ook WizzAir, Aeroflot en ArkeFly scoren goed: zij lieten het afgelopen jaar minder dan duizend passagiers aan de grond staan. Hoewel deze maatschappijen vergeleken bij maatschappijen als KLM of EasyJet weinig vliegen, scoren ze ook procentueel goed: de drie maatschappijen annuleerden maximaal 0,2 procent (1 op de 500) van de vluchten. 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!