Haarlem

NL
V

Ondanks massaal protest toch bouw van 2.000 woningen in Haarlemse Spoorzone

22 november 2019, 07.50 uur · Aangepast 22 november 2019, 08.43 uur
Door Geja Sikma · Foto: NH Nieuws / Geja Sikma

HAARLEM - Ruim honderd bewoners van Haarlem- Zuidwest togen gisteravond weer naar het stadhuis om te voorkomen dat er 2.000 woningen in hun wijk worden gebouwd. Dat terwijl er nog geen oplossingen zijn bedacht voor de te verwachten verkeersopstopping. De meerderheid van de raad vertrouwt erop dat die maatregelen er gaan komen voordat de schop in de grond gaat. 

NH Nieuws / Geja Sikma

Een half jaar geleden stond het Haarlemse stadhuis ook vol met demonstrerende bewoners uit Haarlem-Zuidwest. Ze vinden dat er te veel woningen in hun oude woonwijk gebouwd gaan worden. De te verwachten hoogbouw vinden ze een aantasting van de leefbaarheid. Maar ze vrezen vooral dat de paar ontsluitingswegen helemaal dichtslibben als er zoveel wijkbewoners bij komen. 

Nu de visie voor de woningbouw definitief is vastgesteld, hopen ze vooral dat de gemeenteraad toeziet op een goed plan voor het verkeer. Daarvoor is wel een motie aangenomen, waarin staat dat de woningbouw 'in de pas' moeten lopen met investeringen in bereikbaarheid, leefbaarheid en publieke voorzieningen. 

Gebakken lucht

Fractievoorzitter Frank Smit van de OPHaarlem vindt dat 'gebakken lucht', omdat dit door wethouder Floor Roduner al meerdere keren is toegezegd. "Dit is paaien van de wijk", aldus Smit. Ook andere partijen wijzen op de overvolle publieke tribune, waaruit blijkt dat de buurtbewones zich niet gehoord voelen. 

Actievoerder Jos Oeldrich vindt inderdaad dat er niet genoeg geluisterd is naar de wijkbewoners: "De wethouder heeft weinig gezegd." Toch hoopt Oeldrich dat door hun protest er nu meer aandacht is voor de verkeersproblematiek. 

Weer protest tegen massale woningbouw Spoorzone - NH Nieuws / Geja Sikma

Lobby buslijnen 

Wethouder Floor Roduner liet de gemeenteraad en de overvolle tribune weten dat 'wij ons een slag in de rondte lobbyen' voor meer buslijnen vanaf Haarlem-Zuidwest naar Amsterdam-Zuid. Hij blijft erbij dat in het mobiliteitsplan dat ontwikkeld wordt voor de hele stad, ingezet moet worden op 'wandelen, fietsen en openbaar vervoer'. 

Het college van B&W hoopt eind 2020 dat mobiliteitsplan voor heel Haarlem te kunnen presenteren.