Amsterdam

Vorig jaar 121.059 klachten over Schiphol: vooral uit Amstelveen en Amsterdam

8 maart 2019, 11.56 uur · Aangepast 8 maart 2019, 12.15 uur

NH Nieuws/Doron Sajet
NH Nieuws/Doron Sajet

SCHIPHOL - Inwoners van Amstelveen en Amsterdam hebben vorig jaar het meest geklaagd over vliegtuiglawaai van Schiphol. De meeste nieuwe melders komen uit Westwijk in Amstelveen en Oud-West in Amsterdam. Er wordt vooral geklaagd over nachtelijke vrachtvluchten, waarvan KLM Cargo de hele top tien van domineert.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Vorig jaar zorgden 11.365 mensen voor in totaal 121.059 klachten. De meeste klachten kwamen uit Amstelveen en Amsterdam. Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) zegt dat het buiten gebruik stellen van de Polderbaan voornamelijk de oorzaak is van de vele klachten. In 2017 waren er nog 8.450 mensen die klaagden.

Veelklagers niet meegenomen
Tijdens twee onderhoudsbeurten van de Polderbaan werden de Kaagbaan en Zwanenburgbaan vaak in noordoostelijke en noordelijke richting gebruikt, waarna de vliegtuigen op lage hoogtes een bocht maakten over Amsterdam en Amstelveen om koers te zetten naar het zuiden.

Lees ook: Eén persoon klaagde vorig jaar 31.000 keer over Schiphol

Bij het aantal klachten en klagers zijn niet de zogenoemde veelmelders meegenomen. 44 mensen waren vorig jaar namelijk goed voor in totaal 151.460 klachten. Eén persoon heeft vorig jaar zelfs 31.000 keer een melding gedaan, gevolgd door iemand die 24.000 keer klaagde. Beide personen wonen volgens BAS niet in de omgeving van Schiphol.

Vanuit het postcodegebied 1187, dat hoort bij Westwijk in Amstelveen, kwamen de meeste nieuwe meldingen:

De Boeing 747-400 veroorzaakte de meeste klachten. Tien 747's van KLM Cargo's dochtermaatschappij Martinair die ofwel 's avonds laat of 's nachts opstegen, nemen de hele top tien voor hun rekening. Op de tweede plaats staat de Airbus A300-600, die alleen door vrachtmaatschappij DHL en voorheen door IranAir wordt gebruikt. De Boeing 747-8, staat op drie. In alle gevallen zijn dat cargotoestellen, de passagiersvariant komt niet op Schiphol.

Polderbaan
Vorig jaar was de Polderbaan onverwachts na regulier onderhoud een tweede keer dicht voor een spoedreparatie aan het wegdek. Die duurde tien dagen, van 13 tot en met 23 juli. Op één dag, zondag 15 juli, kwam een recordaantal van zo'n duizend meldingen binnen bij BAS. In totaal maakten drieduizend mensen gedurende die tien dagen een melding over vliegtuiglawaai.

Ook de media-aandacht voor Schiphol en Lelystad Airport zorgde voor veel nieuwe meldingen. Inwoners uit Overijssel, Gelderland, Friesland en Zeeland grepen naar de telefoon of e-mail om bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol een klacht in te dienen.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!