Schiphol

Eén persoon klaagde vorig jaar 31.000 keer over Schiphol

8 maart 2019, 11.56 uur

Adobe Stock
Adobe Stock

SCHIPHOL - 44 mensen hebben in 2018 bij elkaar 151.460 keer naar het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) gebeld of gemaild om te klagen over vliegtuiglawaai. Een persoon heeft vorig jaar 31.000 keer een melding gedaan, gevolgd door iemand die 24.000 keer klaagde. Beiden wonen volgens BAS niet in de omgeving van Schiphol.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Deze zogenoemde veelmelders worden niet meegenomen bij het aantal mensen dat vorig jaar een klacht hebben ingediend over vliegtuigherrie. 11.365 mensen dienden in totaal 121.059 klachten in, gemiddeld 11 per persoon. Volgens BAS zijn veelmelders mensen die meer dan 500 keer per jaar een klacht indienen.

Lees ook: Meeste klachten Schiphol uit Amstelveen en Amsterdam

Uit de wijk Westwijk in Amstelveen kwamen vorig jaar de meeste nieuwe melders, gevolgd door Oud-West in Amsterdam. De meest aannemelijke reden voor de toename van klachten komt volgens BAS door het buiten gebruik stellen van de Polderbaan. Die start- en landingsbaan was vorig jaar twee keer dicht vanwege onderhoud en een spoedreparatie.

Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol kreeg van een persoon 31.000 klachten:

De vrachtvliegtuigen van KLM's dochtermaatschappij Martinair waren de grootste herrieschoppers van 2018. 

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!