Ga naar Content
Schiphol

Dag van de waarheid voor het oranje-blauwe hart van Air France-KLM: exit topman Elbers?

19 februari 2019, 10.15 uur · Aangepast 19 februari 2019, 10.41 uur
Door: · Foto: ANP/Koen van Weel

Behoudt Air France-KLM zijn felle oranje-blauwe gloed of is het straks Parijs dat de dienst uitmaakt op Schiphol? Veel hangt af van de commissarissen die vandaag de toekomst van KLM's geliefde topman Pieter Elbers bezegelen. Kan hij zich ook de komende jaren hard maken voor onze nationale trots of wordt hij aan de kant geschoven?

Behalve over Elbers stemmen de commissarissen van de moedermaatschappij vandaag ook over een door Air France opgeëiste zetel in de Raad van Commissarissen van KLM. De vraag die zich opdringt: hoeveel vingers heeft Nederland na vandaag nog in de Air France-KLM-pap? 

'One group, two airlines': bij de fusie in 2003 was de gedachte dat Air France en KLM elkaars (bedrijfs)cultuur zouden respecteren. Toch lijken concurrentievoordelen in de internationale luchtvaart inmiddels zwaarder te wegen dan de afzonderlijke identiteit van de twee merken.

Vloot vs. winst
Het veel kleinere KLM belemmert maximale groei van de groep, zo wordt er in Air France-gelederen gemopperd. Ondertussen wijzen KLM'ers hun Franse collega's op de harde cijfers: KLM's vloot mag dan misschien twee keer kleiner zijn dan die van Air France, de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij neemt wel zo'n tweederde van de winst voor zijn rekening. 

Lees ook: KLM overweegt vertrek uit Amstelveen

Ondanks dat niet te negeren aandeel in het bedrijfsresultaat, wordt alom gevreesd voor verdere uitkleding van het merk. Niet alleen bij KLM zelf, maar ook in politiek Den Haag. Want wat als de groep beslist om schaalvoordelen na te jagen door de karakteristieke hemelsblauwe KLM-vloot in Air France-wit over te spuiten? En pakken we straks op Schiphol nog een directe vlucht naar Tokio, Johannesburg of Los Angeles, of moeten we dan eerst overstappen op Charles de Gaulle?

Bestuurlijke fusie
Geen ondenkbare situatie, want de Canadese topman zou voorstander zijn van een bestuurlijke fusie. Geen afzonderlijke Raden van Commissarissen die allebei in hun eigen straatje praten, maar een daadkrachtig orgaan dat snel veranderingen kan doorvoeren, besparingen kan realiseren en de winst kan maximaliseren.

Lees ook: Medewerkers staan massaal achter KLM-topman Pieter Elbers 

Waar voor de Canadees het resultaat van de groep leidend is, zal Elbers bij een eventuele herbenoeming vooral de Nederlandse trots proberen te verdedigen. Hoewel de twee niet op één lijn zouden zitten, kan Elbers op de onvoorwaardelijke steun van de KLM-achterban rekenen. Natuurlijk vrezen zij voor hun banen, maar ook voor een KLM-loos Schiphol. Inderdaad, chauvinisme is zelfs Nederlanders niet vreemd.

De voortekenen zijn gunstig: het Franse dagblad La Tribune meldde gisteren dat er een akkoord zou zijn over de herbenoeming van Elbers, al heeft de krant zich volgens het concern laten misbruiken voor een 'publicitair spel'.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!