Ga naar Content
Gooi

Hilversumse wethouder "apetrots" op ontwerp stationsgebied

13 februari 2019, 18.37 uur · Aangepast 15 februari 2019, 09.25 uur
Door: · Foto: Gemeente Hilversum

Wethouder Arno Scheepers vindt het ontwerp van De 7 Straatjes "supermooi" geworden. Hij presenteert vandaag officieel het complete plan. "Alle littekens in de stad gaan we met dit plan goedmaken."

"In het verleden zijn heel veel dingen niet goed gedaan rondom het station. Het nieuwe stationsgebouw heeft geleid tot een bepaalde barrière in de stad. Die gaan we weghalen", aldus Scheepers.

Het is de bedoeling om het centrum 100 meter op te schuiven richting Hilversum-Oost. "Als je het station uitloopt, ben je in het centrum. En dus niet pas bij het Marktterein of op het moment dat je de Schapenkamp hebt overgestoken." De fietsers en voetgangers krijgen een prominente rol in het gebied en de Stationsstraat wordt autovrij. 

De auto's worden naar de Koninginneweg gedwongen. Die wordt straks tweerichtingsverkeer en fungeert dan als een stadsring om het centrum heen. Dit houdt in dat de weg heringericht moet worden en alle huizen en gebouwen weg moeten. De gemeente wil alle eigenaren uitkopen. 

Verbinding
De laatste weken is er veel gesproken over de verbinding met Hilversum-Oost. Er werd gezegd dat de gemeente de plannen met de rug naar Oost toe maakt en alleen maar naar het centrum kijkt. "Daar is niets van waar", vertelt de wethouder. "Wij willen ook een mooie verbinding en die gaan we krijgen. De fietstunnel gaan we open en lichter maken. Nu fiets je vanuit Oost een duistere brievenbus in. Maar straks zie je vanuit Oost al de andere kant van de tunnel, waardoor je optisch gezien dichter bij het centrum bent."

De gemeente legt wel vooral de nadruk op fietsers en voetgangers. "Auto's moet inderdaad een paar minuten omrijden via de Beatrixtunnel of de Johannes Gerardtsweg." 

Lees ook: Laatste woord over Hilversums stationsgebied nog niet gesproken

Ook wil de wethouder graag weerleggen dat er straks een grote muur gebouwd gaat worden. "Er komen grote gebouwen te staan, maar daartussen komen zichtlijnen. Tussen de gebouwen zit zo'n tien meter waardoor je vanuit Oost het centrum in kijkt." Hij benadrukt dat de gemeente graag iets moois willen realiseren voor de komende honderd jaar. "Daar gaat het om en dat mag ook best iets kosten."

Het Oosterspoorplein gaat in de toekomst ook aangepakt worden, maar is niet opgenomen in dit plan. "Ik vind het ook geen fijn plein en daar gaan we echt wat aan doen." Het is onderdeel van de Spoorzone waar op dit moment hard aan wordt gewerkt. 

Planning
De komende tijd wordt het plan besproken in de raad. Daarna kan er een bestemmingsplan gemaakt worden en de wethouder hoopt dat in 2022 de eerste schop in de grond gaat. En dan staat er in 2030 een compleet nieuw stationsgebied.