Ga naar Content
Schiphol

Boze Amerikaanse vrachtvlieger wil straf voor Schiphol en KLM

1 februari 2019, 15.39 uur · Aangepast 1 februari 2019, 16.33 uur
Door: · Foto: Kalitta Air

De Amerikaanse vrachtmaatschappij Kalitta Air is woedend dat haar start- en landingsrechten op Schiphol zijn afgepakt. Zo boos zelfs dat de maatschappij uit Detroit het Amerikaanse ministerie van transport heeft verzocht meerdere sancties op te leggen.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Die sancties komen wat Kalitta Air betreft voor rekening van de Nederlandse staat, Schiphol en Airport Coordination Netherlands, meldt Air Cargo World. De maatschappij is het er niet mee eens dat de slotcoördinator op Schiphol de start- en landingsrechten van de maatschappij heeft ingetrokken. Kalitta Air zou zich niet voldoende aan de afgesproken slottijden hebben gehouden, met het risico haar aankomst- en vertrektijden te verliezen. Die rechten zijn dus nu afgenomen.

Lees ook: Geen advies over Schiphol: "Minister moet de knoop doorhakken"

Vanwege de schaarste in start- en landingsrechten, moeten luchtvaartmaatschappijen 80 procent van hun toegekende slots gebruiken. Doen ze dat niet, dan is het mogelijk dat zo'n slot - het recht om binnen een bepaalde tijd te vertrekken of aan te komen op Schiphol - wordt afgenomen en toegekend aan een andere maatschappij die er wel gebruik van maakt.

Het aanvragen of terugkrijgen van start- en landingsrechten op Schiphol is momenteel vrijwel onmogelijk. De luchthaven zit aan het maximale aantal vliegbewegingen van 500.000 per jaar en het is nog onduidelijk hoeveel, maar vooral óf er na 2020 vluchten bij mogen komen. Het maandenlange overleg binnen de Omgevingsraad Schiphol is daarover afgelopen woensdag op niets uitgelopen.

Discriminatie
Volgens de aanklacht was Kalitta Air tot voor kort de enige Amerikaanse cargomaatschappij die vracht vervoerde tussen de VS en Nederland, met twee wekelijkse vluchten van en naar New York. De airline noemt het afnemen van de slots "schadelijk en discriminerend" en heeft het Amerikaanse ministerie van Transport gevraagd maatregelen te nemen tegen Nederland, Schiphol en de slotcoördinator.

Als het aan Kalitta Air ligt moeten de landingsrechten van Nederlandse vrachtvluchten naar de Verenigde Staten als straf worden ingetrokken, zolang de cargomaatschappij niet naar Schiphol mag vliegen. Zo'n sanctie zou dan alleen gevolgen hebben voor KLM en dochtermaatschappij Martinair hebben. De andere Nederlandse airlines vliegen niet met cargovliegtuigen.

Oneerlijke concurrentie in voordeel van KLM
Kalitta Air meent ook dat KLM en Transavia zich ook niet aan de strenge slotregels van Schiphol hebben gehouden, maar dat zij gespaard zijn gebleven. Het intrekken van de rechten van Kalitta is dan ook volgens de maatschappij opzettelijk gedaan om KLM en cargomaatschappij Martinair te bevoordelen.

💬 Whatsapp ons!
Heb jij tips? Of een interessante foto of video gemaakt? Stuur ons jouw nieuws op 0630093003!