IJmond

Tata Steel lanceert 'grafiet-alarmservice' : "Maar ook probleem lossen we op"

12 januari 2019, 14.54 uur · Aangepast 12 januari 2019, 15.10 uur

NH Nieuws

VELSEN-NOORD - Tata Steel lanceert binnen twee weken een berichtenservice waarmee omwonenden via een sms of Whatsapp worden gewaarschuwd voor grafietoverlast, afkomstig van slakverwerker Harsco. Dat zegt Tata Steel-directeur Hans van den Berg in gesprek met NH Nieuws.

Van den Berg kondigde tijdens de bewonersbijeenkomst in november al aan te gaan werken aan de 'alarmservice', een uitgesproken wens van omwonenden en dorpsraad tot de overkapping bij Harsco is gerealiseerd.

Lees ook: Kritische grens nadert: teller dwangsommen Tata Steel op 28

"In eerste instantie gaat het alleen om een service gericht op de grafietoverlast", vertelt Van den Berg. "Het proces is al helemaal ontwikkeld: een chef van de wacht kan dan 24 uur per dag direct een bericht uitsturen via de berichtenservice."

Lees ook: Zanger maakt protestlied over grafietregens: 'Tata-tango' nu al een succes

De definitieve datum - en vorm - zullen spoedig worden gecommuniceerd. Ook zal in een later stadium andere grote storingen bij de staalfabriek worden gemeld via de service. Van den Berg realiseert zich dat een oplossing hoger op de agenda staat. "Mensen zijn pas echt tevreden als we het fysieke probleem hebben opgelost. En dat gaan we doen ook."

Overkapping in 2020
De overkapping bij Harsco wordt volgens Tata Steel in april 2020 in gebruik genomen. Op vrijdag 18 januari, zaterdag 2 en 9 februari worden 'buren' door Tata Steel uitgenodigd om zich, tijdens een tour over het terrein, te laten informeren over de ontwikkelingen bij de staalfabriek. "Ik hoop op een grote respons."