SCHIPHOL De toenemende drukte op luchthaven Schiphol zorgt voor slechte beoordelingen. De Nederlandse toerist vindt met name de urenlange wachttijden en vertragingen reden voor een lage waardering. Ook de vele verbouwingen creëren een negatief beeld.
Dat meldt het Haarlems Dagblad. De relatief lage waardering blijkt uit een publieksonderzoek van marktbureau GfK, dat samenwerkt met de reisindustrie. Vertrek vanaf regionale vliegvelden raakt steeds meer in trek, omdat het veel sneller gaat, maar ook omdat het goedkoper is, aldus de resultaten, die vandaag worden gepresenteerd.
Lees ook: 'Vliegtickets worden duurder en reizen duren langer als Schiphol zo blijft groeien'
Corendon stelde duizenden passagiersdata aan de GfK-onderzoekers beschikbaar, die zowel vanaf Schiphol als van Rotterdam, Eindhoven, Maastricht en Groningen vliegen. De totaalscores zijn respectievelijk 7,6, 8,3, 7,9, 8,6 en 8,4.
Criteria
Reizigers konden het vliegveld beoordelen op zes punten: parkeren, check-in, security, boarding, faciliteiten en drukte. Schiphol krijgt voor dat laatste criterium gemiddeld slechts een 7,1, het allerlaagste cijfer uit het onderzoek.