Noord-Holland

NL
V

NH Ombudsman: het grondwater staat aan de lippen in Den Helder

9 november 2017, 08.00 uur · Aangepast 9 november 2017, 08.30 uur

DEN HELDER Tien jaar geleden kocht Martin Bersee een huis in Den Helder. Inmiddels heeft hij daar grote spijt van. Reden: het grondwater staat hem bijna aan de lippen.

"Wat moet ik nu", vertelt Martin Bersee wanhopig. "Ik ben 66. Dan moet ik straks duizenden euro's gaan betalen aan nieuwe vloeren, die dan vol met zwammen zitten." Overal in huis trekt het vocht omhoog en brokkelen de muren af. Dat komt door het water in de grond. Het hoge grondwater is een groot probleem in heel Den Helder. 

Omdat de gemeente niet overal tegelijk aan de slag kan, worden ieder jaar prioriteiten gesteld. Daar waar de problemen het grootst zijn, worden ze met voorrang aangepakt. Die prioriteit lag tot nu toe niet in de omgeving van Martins huis. Hij kampt al bijna tien jaar met vochtproblemen en dat is niet goed voor je huis en voor je gezondheid. Zeker niet als je, zoals Martin, ook nog eens last hebt van reuma.

Lees ook: NH Ombudsman: een huis vol vocht en schimmel

Dit jaar leek de gemeente de problemen voor Martin en zijn buren op te gaan lossen. Er werden in de buurt grondwatermetingen gedaan en ook kregen ze een brief waarin stond dat nog dit jaar drainagebuizen zouden worden aangelegd. Het jaar is bijna om, maar van de gemeente kreeg hij nog geen bericht. De keren dat Martin de gemeente om opheldering vroeg, zorgden niet voor duidelijkheid. In tegendeel: het vergrootte zijn wantrouwen dat het goed zou komen. Vandaar dat hij NH Ombudsman benaderde.