Ga naar Content
Noord-Holland

NS door het stof: "Jongen had niet uit trein gezet mogen worden"

26 oktober 2017, 12.34 uur · Aangepast 26 oktober 2017, 13.41 uur
Door: · Foto: ANP / Niels Wenstedt

AMSTERDAM De 14-jarige Tigo had nooit uit de trein gezet mogen worden toen een conductrice een oud abonnement op zijn ov-chipkaart zag staan. Heel vervelend, vindt de NS. De vervoerder biedt dan ook excuses aan voor de gang van zaken. "Dit had niet mogen gebeuren, want de jongen had een geldig vervoersbewijs."

Tigo, die elke dag met de trein tussen zijn woonplaats Amsterdam en school in Almere reist, werd onlangs zonder pardon uit de trein gezet toen hij zwart zou hebben gereisd. De tiener bleef moederziel alleen achter op station Almere Poort. Zijn moeder Anne was woedend over de werkwijze van de NS, omdat de jongen wel degelijk met een geldig abonnement reisde. "Hoe halen ze het in hun hoofd om een kind uit de trein te zetten?, zei ze hierover tegen NH Nieuws.

Lees ook: NS-conductrice zet kind (14) uit trein om 'verkeerd abonnement'

Verwarring
"We hebben het goed uitgezocht en komen tot de conclusie dat hier echt iets fout is gegaan en dat vinden we heel vervelend", zegt een woordvoerster van de NS in een reactie tegen NH Nieuws. "Tigo had wel degelijk een geldig abonnement, maar doordat zijn KidsVrij als hoofdabonnement zichtbaar werd op de kaartlezer van de conductrice, is daar verwarring over ontstaan." Hoe dat kon gebeuren, is onduidelijk. 

De woordvoerster legt verder uit dat de conductrice Tigo beter een boete had kunnen geven. "Het beleid bij de NS is dat er bij zwartrijden, wat hier dus uiteindelijk niet het geval was, een boete wordt uitgeschreven. Die bestaat uit de ritprijs en een toeslag, waar bezwaar tegen ingediend kan worden. We laten mensen alleen uitstappen als ze zelf een kaartje willen kopen om onder de boete uit te komen."

Extra instructies voor personeel
Ze voegt eraan toe dat ze nooit eerder heeft gehoord van een situatie als deze en dat de NS wil voorkomen dat het ooit nog eens gebeurt. "We hebben ons personeel geïnstrueerd hoe ze, mocht een dergelijk situatie zich weer voordoen, in het systeem kunnen zien of er meerdere abonnementen op een kaart staan."

De vervoerder heeft Tigo en zijn moeder excuses en gratis dagkaarten voor de eerste klas aangeboden. "We vinden het belangrijk dat hij weet dat hij veilig met de trein kan reizen. We begrijpen dat het de moeder niet om persoonlijk gewin gaat, maar het aanbieden van een tegemoetkoming is het minste wat we in deze zaak kunnen doen."