Noord-Holland

NS-conductrice zet kind (14) uit trein om 'verkeerd abonnement'

26 oktober 2017, 00.13 uur · Foto: Google Street View

Whatsapp

AMSTERDAM De 14-jarige Tigo uit Amsterdam gaat elke dag met de trein naar school in Almere. Mét zijn abonnement op zijn ov-chipkaart. Maar onlangs herkende het apparaat van de conductrice zijn abonnement niet. Tigo moest de trein direct verlaten.

Tigo heeft een maandtrajectabonnement sinds hij met de trein naar school gaat. Maar toen de conductrice zijn kaart bij een controle probeerde af te lezen, gaf het apparaat een KidsVrij-abonnement aan, waarmee hij niet kon reizen. Hij mocht niet verder. 

De scholier belde zijn moeder en liet haar praten met de conductrice. Maar dat leverde niets op, vertelt zijn moeder Anne aan NH Nieuws. "De conductrice wilde niet luisteren en begon te schreeuwen. Ze ging tegen me tekeer aan de telefoon en toen ik haar naam vroeg, hing ze op." Even later belde haar zoon haar opnieuw: "Hij was er bij Almere Poort uitgezet."

Toen Anne in 'Mijn NS' het abonnement van haar zoon controleerde, stond er dat hij een geldig maandtrajectabonnement heeft. In het verleden had hij eens een KidsVrij-abonnement gehad, maar dat was al jaren niet meer geldig en stond zeker niet meer op zijn kaart. Wat er verkeerd is gegaan, is haar een raadsel. "Het moet aan het systeem van de NS liggen, want er mankeerde niets aan zijn abonnement. Maar dat is niet mijn probleem."

Veiligheid
Anne spreekt schande van de behandeling van haar zoon. "NS stelt in de algemene voorwaarden dat het de persoonlijke veiligheid van reizigers garandeert, maar hoe halen ze het dan in hun hoofd om een kind uit de trein te zetten? De NS beschouwt een kind boven de 12 als een volwassen reiziger. Ik vind dat een heel naar idee. De conductrice had hem ook een boete kunnen geven, die ik vervolgens aan had kunnen vechten."

Hoewel Tigo in eerste instantie niet in een volgende trein durfde te stappen, wist hij toch thuis te komen. Maar voor Anne is daarmee de zaak niet afgedaan. Verhaal halen bij de NS blijkt nog niet zo makkelijk, merkte Anne daarna. Sinds het voorval, op 11 oktober, probeert ze van de NS een verklaring te krijgen voor wat er is gebeurd en wil ze dat het beleid veranderd wordt.

Zorgen om kwetsbare reizigers
Pas toen ze haar verhaal op sociale media deelde en andere media erop doken, trok ze de aandacht van de NS. Na veelvuldig heen en weer bellen heeft de NS Anne als tegemoetkoming twee eersteklas dagkaarten aangeboden, maar die heeft ze niet geaccepteerd. "De NS lijkt mijn punt niet te begrijpen. Het is inmiddels geen persoonlijk ding meer, ik maak me zorgen om hoe de NS omgaat met kwetsbare reizigers zoals kinderen."

Zolang Anne geen bevredigend antwoord van de vervoerder krijgt, blijft ze doorgaan. "Ik wil gewoon een reactie op het feit dat Tigo uit de trein is gezet, niet alleen op de fout in het systeem. Ik wil dat in het reglement iets wordt opgenomen waar conducteurs zich aan moeten houden. En dat de conductrice op haar gedrag wordt aangesproken. Ik heb het gevoel dat de NS hoopt dat ik het vanzelf opgeef, maar ik word hierdoor juist alleen maar strijdvaardiger."

Whatsapp