SCHIPHOL Het heeft de kortste commerciële start- en landingsbaan ter wereld: het eiland Saba, een van de drie bijzondere gemeenten binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Maar om daar met het vliegtuig te kunnen komen, moet je wel stalen zenuwen hebben.
Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
Het voormalig Antilliaanse eiland Saba in de Caraïbische Zee is sinds 10 oktober 2010 net als Bonaire en Sint Eustatius een bijzondere gemeente binnen het Koninkrijk. Om er te komen vlieg je van Schiphol naar Sint Maarten, een van de zelfstandige landen binnen ons Koninkrijk. Daar stap je over in een Twin Otter, het enige type vliegtuig dat op Saba mag landen.
Lees ook: NH Airtime: De laatste blik op de PH-KBX
De Twin Otters zijn gebouwd om zo min mogelijk baanlengte gebruiken voor starts en landingen. Vandaar ook dat alleen Twin Otters van de Sint Maartense maatschappij Winair er mogen komen. Niet alleen is de start- en landingsbaan van Saba maar 400 meter lang, het ligt gevaarlijk dichtbij hoge rotsen en aan beide uiteinden van de baan zijn kliffen met daaronder nog meer rotsen en de woeste zee. Weinig ruimte voor een foutje dus...