Ga naar Content
Noord-Holland

Vlucht gemist door drukte op luchthaven, wat nu?

21 april 2017, 21.14 uur · Aangepast 22 april 2017, 10.58 uur
Door: · Foto: NH

SCHIPHOL Reisorganisatie ANVR luidde vanmorgen de noodklok over de drukte op Schiphol. De flinke rijen voor de incheckbalies en de paspoortcontrole bij de luchthaven stromen niet snel genoeg door en daardoor kunnen reizigers, terwijl ze ruim op tijd op de luchthaven waren, alsnog hun vlucht missen. Maar wat moet je eigenlijk doen als je daadwerkelijk op deze manier je vlucht mist?

NH Nieuws zocht voor je uit wat verschillende organisaties adviseren op het moment dat jij als reiziger netjes op tijd op de luchthaven bent, maar door enorm lange rijen voor de incheckbalies en paspoortcontrole toch niet op tijd bij je vlucht bent.

Lees ook: Chaos op Schiphol: "Het is echt extreem"

ANVR
Een woordvoerder van reisorganisatie ANVR schetst een somber beeld: "Als je je vlucht mist door drukte onderweg naar of op het vliegveld, heb je kort gezegd gewoon pech. Je bent zelf verantwoordelijk om op tijd op Schiphol te zijn en als je dat niet bent, is dat je eigen schuld."

Het enige dat je volgens de ANVR nog kan doen is een klacht indienen op de website van Schiphol. Aan de hand van die klacht kunnen zij kijken of er nog een vergoeding mogelijk is. "Wij raden iedereen aan om de Schiphol-app goed in de gaten te houden. Daarop staat goed aangegeven hoe zij verwachten dat de drukte op een dag wordt en of er maatregelen voor worden genomen. Zo kom je niet voor nare verrassingen te staan."

Lees ook: 'Schiphol kan drukte meivakantie nauwelijks aan'

Consumentenbond
Volgens een woordvoerder van de Consumentenbond zijn er wel meer mogelijkheden. "Als je te laat voor je vlucht komt, omdat jij wel op tijd op de luchthaven was, maar Schiphol de rij voor de douane niet op tijd heeft opgelost, zou je in theorie een schadevergoeding van Schiphol kunnen eisen. Dan moet je wel kunnen bewijzen dat je op tijd op de luchthaven was, via bijvoorbeeld de uitchecktijd van je ov-chipkaart op Schiphol of een parkeerkaartje."

Ook de Consumentenbond adviseert reizigers altijd de Schiphol-app te checken. Verder hebben zij nog een tip: "Voor de zekerheid kan je ook nog de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt vóór de reis bellen. Bij extreme drukte willen sommige maatschappijen nog weleens iets langer op een vliegveld wachten totdat de meeste passagiers binnen zijn. Aan hen kan je ook meteen vragen bij wie je precies moet zijn als je je vlucht inderdaad mist door drukte op een luchthaven zelf."

Rechtsbijstand
Achmea Rechtsbijstand sluit zich aan bij het advies van de Consumentenbond. "Zorg ervoor dat je bewijs hebt dat je op tijd was." Dat kan inderdaad met de uitchecktijd van je ov-chipkaart op Schiphol of een parkeerkaartje. Maar je kunt ook, als je ziet dat de rij te lang is en je het niet gaat redden, naar de balie gaan van de luchtvaartmaatschappij waarmee je reist. Laat hen een schriftelijk bewijs printen dat verklaart dat je op tijd op de luchthaven was. Neem vervolgens contact op met je rechtsbijstandverzekering."

Foto: NH