SCHIPHOL Op lange vluchten, van Schiphol naar de andere kant van de wereld, moeten piloten, stewards en stewardessen verplicht een paar uur rusten. Verstopt in het vliegtuig kan de bemanning dan languit in een eigen bed. NH Airtime bekeek die zogenaamde 'crew rests' aan boord bij Garuda Indonesia.
Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
De retourvluchten tussen Jakarta en Amsterdam duren rond de veertien uur. Iedereen van de bemanning krijgt gedurende zo'n lange vlucht een aantal uur rust en wordt dan afgelost door collega's.
De piloten slapen in een slaapruimte boven de eerste klasse van de Boeing 777-300ER. Daar hebben ze twee fauteuils en twee bedden tot hun beschikking. De stewards en stewardessen rusten achterin, boven de economy class, in een crew rest met zes bedden.
Lees ook: NH Airtime: De Jetstream 32 van AIS Airlines
De Garuda Boeing 777-300ER heeft voor de passagiers 314 zitplaatsen; 8 in first, 38 in business en 268 in de economy class. De stoelen van de first en de business class kunnen helemaal plat, zodat die passagiers, net als de bemanning, languit kunnen slapen.
NH Airtime
NH Airtime is het luchtvaartprogramma op NH en wordt iedere twee weken op zaterdag na NH Nieuws uitgezonden. Eerdere afleveringen en zeer uitgebreide video's zijn te bekijken op NHAirtime.nl.