Ga naar Content
Noord-Holland

'Nog 5 miljoen euro op verlopen ov-chipkaarten'

30 januari 2017, 09.20 uur
Door: · Foto: Shutterstock

AMSTERDAM Er staat veel meer geld op verlopen anonieme ov-chipkaarten dan tot nu toe werd gedacht. Volgens consumentenorganisaties is het veel te ingewikkeld om het geld terug te vragen.

In totaal staat er in totaal nog zo'n 5 miljoen euro op de oude kaarten, terwijl reizigersorganisatie Rover tot nu toe dacht dat het 'slechts' om enkele honderdduizenden euro's ging. Geschat wordt dat 625.000 mensen nog geld terug krijgen, schrijft het AD. Gemiddeld staat er nog 8 euro op een kaart. 

Ouderwets
Terwijl betalen in het openbaar vervoer een moderne aangelegenheid is, is geld terugvragen volgens de krant dat zeker niet: reizigers moeten online een formulier invullen en dat printen en opsturen naar Translink, het bedrijf achter de kaart. Een paar weken later wordt vervolgens het geld terugbetaald. Is het saldo op de kaart lager dan 30 euro, dan kun je ook naar een balie op een station om een formulier in te vullen, maar dan betaal je 1 euro om je geld terug te krijgen.

Lees ook: Binnenkort in ov betalen met bankpas en mobieltje

"Met de post een formulier versturen om je geld te krijgen is belachelijk. We leven in een online wereld, dat moet gewoon via internet kunnen", aldus Joyce Roodnat van de Consumentenbond. "Of bij een oplaadplek. Als je je geld zo gemakkelijk op je ov-chipkaart kunt zetten dan moet je het er ook weer even gemakkelijk af kunnen halen. Het moet terug naar de reiziger."

Retourpinnen
Rover denkt dat het systeem van retourpinnen, dat in veel winkels al gebruikelijk is, ook een goed idee zou zijn in het openbaar vervoer. "Maar als je erover begint bij Translink, dan kijken ze je heel moeilijk aan. En beginnen ze een verhaal dat hun systemen daar niet voor ingericht zijn."

Translink zegt al jaren dat er wordt gekeken naar aanpassing van het systeem, maar tot nog toe verandert er weinig voor de reiziger. Het AD schrijft dat het bedrijf dit jaar een besluit neemt over retourpinnen bij een kaartautomaat of de mogelijkheid om online geld terug te vragen. 

Lees ook: 27.000 handtekeningen tegen dure ov-chipkaart

Het is onduidelijk wat er gebeurt met het geld dat niet wordt opgeëist. Volgens Translink staat het op een "risicoloze bankrekening". "Onze voorkeur gaat ernaar uit het geld rechtstreeks aan de reiziger terug te betalen, maar als dat niet kan, dan in ieder geval het geld steken in bijvoorbeeld het proces van teruggave van saldo makkelijker maken voor de reiziger", aldus Anita Hilhorst van Translink.