Ga naar Content

Babbeltrucs onder de loep: zó proberen fraudeurs je te misleiden

Het vandaag gedeelde telefoongesprek tussen een oplichter en de dochter van een potentieel slachtoffer legt veelgebruikte methodes van bankfraudeurs bloot. "Deze tactieken zie je heel vaak terugkomen", zegt een universitair docent cybercrime aan de VU.

Bureau NH deelde vanmorgen een getapt telefoongesprek. Door een oplettende actie van een bezorgde vrouw uit Purmerend over vreemde binnenkomende telefoontjes bij haar moeder, wordt pijnlijk duidelijk hoe bankfraudeurs te werk gaan. Een zogenaamde medewerker van de fraudehelpdesk kwam daarin aan het woord.

Tekst loopt door na deze video:

Het gesprek gaat even later verder... - NH Nieuws

De gebruikte methoden in het telefoontje zijn kenmerkend voor de werkwijze van fraudeurs. "Een tactiek die goed werkt, is dat ze snelheid vragen van mensen", zegt universitair docent cybercrime aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Marleen Weulen Kranenbarg, in bovenstaande reportage.

"Ze zeggen dat je nú moet reageren. Dat er nú een probleem is, dat het nú moet worden opgelost. En als je een minuutje wacht, dat het helemaal fout gaat". Maar niets is minder waar: door tijdsdruk op te voeren, hopen daders dat slachtoffers informatie delen die ze normaal voor zich zouden houden. "

Ook het misbruiken van vertrouwen in organisaties zoals banken en politie, is iets wat ze veel ziet gebeuren. "Er worden allerlei autoriteiten bijgehaald om iemand te overtuigen dat ze een legitieme partij zijn om mee te werken."

"De groep slachtoffers en daders is heel divers"

Marleen Weulen Kranenbarg, universitair docent cybercrime VU

In Bureau NH komen regelmatig bankfraudeslachtoffers voorbij, voornamelijk van oudere leeftijd. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo het geval is, zegt Weulen Kranenbarg.

"De groep slachtoffers die dit overkomt, is heel divers. Er zit zeker een groep ouderen tussen, die misschien door deze daders getarget worden. Als je het breder hebt over online oplichting en fraude dan zijn ook jongeren daar slachtoffer van. Zij komen alleen soms minder vaak bij de politie in beeld." 

Offline én online

Ze vertelt dat de daders net zo divers zijn als de slachtoffers. Er is maar één gemeenschappelijk kenmerk tussen al deze fraudeurs: "Je ziet dat ze offline al van alles en nog wat deden, en nu ook online of met digitale middelen allerlei mogelijkheden zien om mensen op te lichten", vertelt ze in de onderstaande video. 

'Daders én slachtoffers diverse groep' - NH Nieuws

Op deze red flags moet je letten

"De mensen die even niet hebben nagedacht, maar gewoon meteen hebben gehandeld, dat zijn de mensen die ervoor gevallen zijn", zegt Weulen Kranenbarg. 

Tot slot daarom enkele gouden tips om te voorkomen dat je slachtoffer wordt. "Probeer te herkennen dat iemand je onder druk zet om iets snel te doen en neem heel even een pauze. Bel je dochter, je zoon, je buurman en overleg even. Vaak is dat al voldoende om je te realiseren dat het niet juist is wat van je wordt gevraagd." 

Hier moet je op letten - NH Nieuws

Ben jij slachtoffer van digitale oplichting of cybercrime? En wil je je verhaal delen?

Dat kan via [email protected]

Of via hetslachtofferspreekt.nl, een campagne die slachtoffers van online oplichting en cybercrime in Noord-Holland de mogelijkheid biedt hun verhaal te delen.

Uitzending Bureau NH

Dit verhaal zit ook in de uitzending van Bureau NH.

Lees ook