Ga naar Content

Bezorgde dochter neemt telefoongesprek met bankfraudeur op

Door een oplettende actie van Inge, een bezorgde vrouw uit Purmerend, over vreemde binnenkomende telefoontjes bij haar moeder wordt pijnlijk duidelijk hoe bankfraudeurs te werk gaan. Bureau NH heeft een getapt telefoongesprek in handen gekregen met daarin een zogenaamde medewerker van de fraudehelpdesk.

De moeder van Inge* krijgt de laatste tijd veel vreemde telefoontjes, over bankfraude, gekke transacties en rare inlogpogingen. Dus besluit zij, de dochter van de dame op leeftijd, de telefoon over te nemen en eens een telefoongesprek met een geluidsrecorder op te nemen. En daaruit blijkt hoe gehaaid de fraudeurs te werk gaan.

Transactiebeheer

"Goedenavond, u spreekt met Jesse van de ABN Amro van de afdeling transactiebeheer. Spreek ik met....*? "Met wie spreek ik?", zegt de dochter. "Wat is uw bedoeling? Wat wilt u?"

"Er zijn verdachte inlogpogingen geconstateerd. Wij zijn een onderzoek gestart met de politie"

De zogenaamde bankmedewerker

"Fijn dat ik u zo tref", antwoordt de ‘bankmedewerker’. "Er zijn verdachte inlogpogingen geconstateerd. Wij zijn een onderzoek gestart met de politie. Het is dus echt niet zomaar dat we u bellen, dat doen we überhaupt nooit."

Verdachte inlogpogingen?

In werkelijkheid werkt deze man dus helemaal niet bij de bank en ook de politie is helemaal geen onderzoek opgestart. Toch gaat hij rustig verder, niet wetende dat de vrouw aan de andere kant van de lijn hem doorheeft.

"Volgens mij is het u niet helemaal duidelijk, mevrouw. Er zijn verdachte inlogpogingen geconstateerd bij u. U hebt helaas met een fraudegeval te maken."

De dochter aan de telefoon zet de fraudeur nog even een hak. "Waar belt u vandaan?" "Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam." "Oké, vanaf welke verdieping?", reageert de vrouw ad rem. "Pardon, de derde. Waarom wilt u dat weten?"

'U spreekt met de bank'

Als de vrouw stelt de bank zelf even te bellen, zegt de man: "Maar daar spreekt u nu mee hoor. Klopt het dat u nog steeds woonachtig bent op te Purmerend?"

De verbinding wordt verbroken, maar even later probeert de fraudeur het nogmaals. En ook dat gesprek wordt door de mevrouw opgenomen. 

Tekst loopt na deze video door

Het gesprek gaat even later verder... - NH Nieuws

Inge reageert gevat dat dat niet klopt. "Oh, uh, uh…", de man aan de telefoon stottert en probeert het gesprek nog te kantelen. "En nu wilt u zeker van mij de goede gegevens hebben?", zegt de vrouw. "Weet u wat u moet doen, meneer? Flikker toch op."

"Weet u wat u moet doen, meneer? Flikker toch op"

Mevrouw die telefoontje van 'fraudehelpdesk' krijgt

Volgens de politie maakt dit telefoongesprek - pijnlijk - duidelijk inzichtelijk dat bankfraudeurs er alles aan doen om hun slag te slaan. "Helaas is het echt altijd belangrijk om op uw hoede te zijn. Zeker als u gebeld wordt door iemand die zegt van een bank te zijn."

"Laat u niet overrompelen", vervolgt de politie. "Zeg dat het nu niet uitkomt, hang op en bel familie of vrienden om te overleggen. Neem bij twijfel zelf contact op met de bank."

*De geluidsopnames zijn door NH geanonimiseerd. Inge is een fictieve naam. De echte naam is bekend bij de redactie. 

Ben jij slachtoffer van digitale oplichting of cybercrime? En wil je je verhaal delen?

Dat kan via [email protected]

Of via hetslachtofferspreekt.nl, een campagne die slachtoffers van online oplichting en cybercrime in Noord-Holland de mogelijkheid biedt hun verhaal te delen.

Uitzending Bureau NH

Dit verhaal zit ook in de uitzending van Bureau NH.