Ga naar Content
Noord-Holland

Luchtverkeersleiding: vliegtuigen in 2017 vaker te dicht in elkaars buurt

22 juni 2018, 17.52 uur · Aangepast 22 juni 2018, 18.34 uur
Door: · Foto: Schiphol

SCHIPHOL Er zijn in 2017 weer vaker vliegtuigen te dicht in elkaars buurt gekomen dan het jaar ervoor. Dat staat in het jaarverslag van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dat vandaag openbaar is gemaakt. Vorig jaar zijn er bijna tachtig gevallen geweest van 'verlies van afstand' in het luchtruim dat door LVNL wordt gecontroleerd. Ook waren er meer luchtruimschendingen.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Het meest recente voorbeeld uit 2017 is een voorval waarbij een vanaf Schiphol vertrekkende Embraer 170 en naderende Boeing 737 veel te dicht bij elkaar kwamen. Op het moment van het incident had de crew van de Embraer nog niet de juiste hoogtemeterinstellingen ingeschakeld. Hoewel er nog ruim twee kilometer tussen de twee toestellen zat, was het hoogteverschil maar zestig meter.

Een ander voorbeeld van zo'n zogenaamde separatieonderschrijding was met een historische DC-3 die niet alleen zonder toestemming in het controlegebied van Schiphol vloog, maar ook nog eens veel te dichtbij een landende Boeing 747 kwam.

Lees ook: Historisch vliegtuig dringt luchtruim Schiphol binnen

Behalve de DC-3 kwamen vorig jaar ook weer meer vliegtuigen zonder toestemming in het naderingsgebied van Schiphol terecht. Volgens LVNL is dat onder andere te wijten aan de snelle toename van het gebruik van drones. Voor sportvliegers is LVNL zelfs een campagne begonnen om ze te stimuleren contact te maken met de luchtverkeersleiding, iets dat niet in ieder deel van het luchtruim verplicht is, maar wel gewenst.

Lees ook: Ook sportvliegers maken contact met de luchtverkeersleiders op Schiphol

Het aantal 'runway incursions', voorvallen waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon te dicht of op een actieve start- en landingsbaan terechtkomt, is de afgelopen drie jaar bijna hetzelfde gebleven. Vorig jaar was dat 46 keer. In de meeste gevallen was er geen sprake van gevaar.

Volgens LVNL lopen er meerdere programma's om de veiligheid te verbeteren. Zo wordt de verkeerstoren opnieuw ingedeeld voor meer rust, krijgen de verkeersleiders een nieuw digitaal systeem waarmee ze in de toren de vluchten afhandelen en komt er meer aandacht om de luchtruimschendingen terug te dringen.