Ga naar Content

NH Airtime: Ook sportvliegers maken contact met de luchtverkeersleiders op Schiphol

SCHIPHOL Toestemming heb je als sportvlieger meestal niet nodig, maar om veilig van A naar B te vliegen is het belangrijk dat ook privépiloten contact maken met Schiphol. Net als de verkeersvliegers. In NH Airtime vliegen we van Lelystad naar Texel en maken we onderweg contact met de luchtverkeersleiders op Schiphol-Oost.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Zeker op zomerse dagen is het soms dringen in het luchtruim boven Nederland. Behalve de grote passagiers- en vrachtvliegtuigen die van en naar Schiphol vliegen, brommen op lagere hoogtes talloze sportvliegtuigen op weg naar een kopje koffie op luchthavens als Texel, Hilversum en Middenmeer.

Die zomerse drukte merken de controllers bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) ook op. Om te voorkomen dat sportvliegers in het luchtruim van de verkeersvliegers bij Schiphol terechtkomen, roept LVNL alle piloten op om op hun boordradio in te schakelen op hun verkeersinformatiedienst: Amsterdam Information.

Lees ook: Historisch vliegtuig dringt luchtruim Schiphol binnen

In september vorig jaar ging het bijna mis toen een historische DC-3, die net als kleinere sportvliegtuigjes op zicht vloog, veel te dichtbij een landende Boeing bij Schiphol kwam. De piloten hadden geen toestemming om in het naderingsgebied van Schiphol te vliegen. Ze hadden het ook niet in de gaten, omdat ze niet naar de juiste radiofrequentie hadden geschakeld.

Amsterdam Information
In deze aflevering van NH Airtime laten we je horen hoe je contact maakt met de verkeersinformatiedienst van Schiphol. We stijgen op vanaf Lelystad Airport, waar nu nog geen passagiersvliegtuigen komen en waar dan ook alleen verkeersinformatie wordt gegeven. Toestemming om op te stijgen is daar nog niet nodig. Onderweg schakelen we naar de controllers van Amsterdam Information en het militaire Dutch Mil op Schiphol-Oost.

Texel Airport
In de buurt van Texel schakelen we naar de havenmeesters van Texel Airport. Net als op Lelystad Airport voorzien zij piloten van informatie die leidt tot een veilige landing of take off.

Als Lelystad Airport in 2020 ook werkelijk klaar is voor vakantievluchten, veranderen daar de regels. Vanaf dat moment zullen daar ook verkeersleiders gaan werken en is toestemming om bijvoorbeeld te starten en te landen verplicht.

Foto: NH Nieuws/Doron Sajet