Ajax, Arena, KNVB en Manchester City slaan handen ineen om tribunes te vullen

1 juli 2020, 09.00 uur

Getty Images

De KNVB, de Johan Cruijff Arena, Ajax en de City Football Group gaan samen op zoek naar de beste innovaties om de coronaperiode in het voetbal 'slim' te overbruggen.

Vanaf vandaag roepen deze partijen, onder de noemer 'Football Innovation Platform', het wereldwijde bedrijfsleven op om ideeën in te sturen als remedie tegen sfeerloze stadions, gedwongen thuisblijvende fans of complexe mensenstromen rondom een voetbalwedstrijd.

Goede en minder goede ideeën

De komende zes tot acht weken staat het platform open. Medio augustus (bij de cyclus vriendschappelijke duels en bij de start van de eerste divisie) of uiterlijk september (bij de Nations League en de start van de eredivisie) worden de eerste experimenten al verwacht.

"Afgelopen tijd zijn we overladen met goede en minder goede ideeën om stadions weer vol te krijgen", zegt Giel Kirkels, innovatiemanager bij de KNVB.

Het Etihad stadion, thuisbasis van Manchester City - Getty Images

"De één heeft plannen voor een desinfectiestraat naast het stadion, de ander heeft een supersneltest in ontwikkeling. Ook worden allerlei oplossingen geopperd voor vraagstukken", aldus Kirkels.

"Want hoe desinfecteer je straks 50.000 paar handen? Of hoe zorg je dat je met de juiste software stadions zo efficiënt mogelijk kunt indelen? En zijn er scanners en camera's die binnen enkele seconden besmettingen kunnen waarnemen of uitsluiten?"

Serieuze oplossingen

Ook Henk Markerink, directeur van de Johan Cruijff Arena, heeft al veel ideeën voorbij zien komen. "We zijn afgelopen periode ook in de Arena overladen met innovatieve ideeën van Jan en alleman. De voortekenen zijn gunstig en duiden erop dat we de komende periode echt serieuze oplossingen gaan vinden voor de vraagstukken waar we in deze coronatijd tegenaan lopen."

Quote

Straks komt er een idee dat misschien wel een investering van een paar ton of een miljoen waard is.

Giel Kirkels, innovatiemanager (KNVB)

Op een gegeven moment puilde de ideeënbus in Zeist zelfs uit. Kirkels: "Sommige mensen denken het gouden ei te hebben om de coronacrisis op te lossen in het voetbal. Nu is het tijd om gestructureerd te kijken naar alle plannen. We willen een goed en objectief beeld krijgen van wat er mogelijk is. Vervolgens gaan we met experts en betaaldvoetbalclubs de opties en haalbaarheid bekijken."

"We laten ons graag verrassen", zegt Kirkels. "Maar het is geen vrijblijvend initiatief. Doel is toch echt om op zeer korte termijn bepaalde slimmigheden, die het voetbal of de sfeer verder helpen, operationeel te maken. De tijd is de grootste vijand in dit geheel."

Etihad Stadium in Manchester - AFP

Markerink verwacht veel van het platform. "Vorig jaar deden we een vergelijkbare oproep om ideeën over fanbeleving op te doen. Daar reageerden zo'n 800 mensen op, waarbij wel aangetekend dient te worden dat een klein percentage echt bruikbaar is. Wel maakte het veel creativiteit los. Het leidde onder meer tot een app om zwarthandel in de kaartverkoop tegen te gaan."

Manchester City

Eerder keek de KNVB met jaloerse blik naar de in Duitsland opgestelde protocollen en draaiboeken om het betaald voetbal weer op te starten. Gedetailleerd en stap-voor-stap legden de Duitsers uit hoe een profduel veilig en verantwoord gespeeld kon worden. "Een gemiste kans voor ons", oordeelde een van de bondsbestuurders intern.

Nu het vooruitzicht duidelijk is - bij de hervatting van de eredivisie is publiek slechts ten dele toegestaan, onder voorbehoud dat zij zich koest houden bij juichmomenten - wil de bond vooroplopen bij het integreren van slimmigheden die een wereld van verschil kunnen maken in de beleving van een duel of de veilige toestroom van fans.

Quote

Innovatie is een topthema voor de KNVB.

Giel Kirkels, innovatiemanager (KNVB)

Kirkels: "Innovatie is een topthema voor de KNVB. We zoeken juist nu samenwerking met organisaties die vooroplopen. Onder andere met de UEFA, de Franse bond, FC Barcelona, Manchester City. Samen met deze partijen willen we de lead nemen."

"Vooralsnog maken alleen de City Group (waarvan Manchester City deel uitmaakt, red.) en de UEFA deel uit van de verder Nederlandse kerngroep. City is een erg professionele organisatie die veel techniek toepast op de eigen accommodatie. Ook zijn zij heel ver met hun service aan fans en onlineactiviteiten."

Pot met geld

Komende twee maanden staat het 'Football Innovation Platform' dus open voor ideeën. Kirkels: "Dat wil niet zeggen dat we ook zo lang willen wachten met ontwikkelen. In het beste geval dient zich vandaag nog een goed idee aan waar we direct mee aan de slag kunnen."

Wie gaat opdraaien voor de kosten van al die mogelijke innovatieve experimenten? Kirkels: "Dit initiatief wordt deels gesteund door de UEFA, het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling en begeleid door accountantsbureau KPMG."

"Het andere gedeelte moet bekostigd worden door de voetbalsector of aanverwante organisaties zelf. Per experiment gaan we kijken naar de kosten en we willen ons nergens op vastpinnen."

"Want stel, straks komt er een idee waardoor we alle stadions in september kunnen vullen, dan is dat misschien wel een investering van een paar ton of een miljoen waard. Dan wegen de kosten toch echt op tegen de baten."