Ga naar Content

Inspectie: werk bagageafhandelaren Schiphol nog steeds te zwaar

Het werk in de bagagekelders van Schiphol is nog steeds te zwaar. De Arbeidsinspectie wil daarom vier bagage-afhandelaren opnieuw een zogenoemde last onder dwangsom opleggen, een boete die ze moeten betalen als de werkomstandigheden niet verbeteren.

Vorig jaar kregen alle zes de bagage-afhandelaren op Schiphol zo'n last onder dwangsom opgelegd, omdat er niet genoeg gebruik werd gemaakt van bijvoorbeeld tilhulpen om werknemers te ontzien.

Ook moesten de werkgevers ervoor zorgen dat de werkzaamheden genoeg werden afgewisseld. In totaal moeten de afhandelaren ruim 1 miljoen euro betalen voor de maanden waarin de situatie niet op orde is.

Bij twee van de zes is de situatie inmiddels voldoende verbeterd, constateert de arbeidsinspectie. Het is nog niet perfect, ze krijgen verbeterpunten mee, maar er is zoveel verbeterd dat ze geen nieuwe last onder dwangsom krijgen.

Bij vier afhandelaren is er te weinig verbeterd. Voor hen zijn de dwangsommen hoger geworden. Hoeveel de afhandelaren moeten betalen verschilt, maar de hoogste maximale dwangsom is dit keer ongeveer 1 miljoen euro.

Alle afhandeling automatisch

De Arbeidsinspectie meldt niet bij welke bagage-afhandelaren de situatie is verbeterd. KLM laat desgevraagd weten dat zij geen nieuwe last onder dwangsom hebben gekregen. De overige bedrijven konden niet direct reageren op vragen van de NOS.

Uiteindelijk eist de inspectie dat alle afhandeling van bagage op Schiphol automatisch gaat. De afhandelaren kunnen nog vijftien dagen reageren op de voorwaarden van de inspectie.

De zware arbeidsomstandigheden kwamen aan het licht door onderzoek van de NOS en Nieuwsuur. De arbonormen van het bagagepersoneel zijn jarenlang overschreden.

Om deze inhoud te kunnen zien, moet je cookies accepteren.

Dit is nieuws van NOS. Wil je deze artikelen blijven zien?