Ga naar Content

Hoe buren en luchtvaart dupe werden van zonnepark bij Schiphol: vier vragen en antwoorden

Veel energie heeft het gigantische zonnepark onder de rook van Schiphol en langs de A9 nog niet opgeleverd. Ergernis des te meer. Eerst onder Zwanenburgers, die het niet in hun 'achtertuin' wilden. En nu onder piloten, die sinds de aanleg last hebben van de reflectie. NH zet de belangrijkste feiten rond het omstreden zonnepark voor je op een rij.

Zonnepark bij Zwanenburg - Foto: NH Media

Wat is er mis met de zonnepark? 

Het park van zo'n honderd hectare (tweehonderd voetbalvelden) ligt pal tegen de A9 en onder de aanvliegroute van de Polderbaan. De aanleg is eind vorig jaar begonnen. Sindsdien hebben sommige piloten bij helder weer last van het zonlicht dat door de panelen wordt weerkaatst.

Een zonnebril biedt in veel gevallen uitkomst. Toch beïnvloedt de reflectie het zicht van sommige piloten zo erg dat de vliegveiligheid in gevaar komt, concludeert het ISMS, een samenwerking tussen Schiphol, KLM, EasyJet en de Luchtverkeersleiding. 

Lees ook

Inmiddels is duidelijk dat de gebruikte panelen van zogeheten light textured glass met anti-reflectiecoating zijn gemaakt. Daardoor weerkaatsen ze relatief veel zonlicht, wat piloten extra hindert.

Europese normen voor zonneparken bij vliegvelden zijn er niet, Amerikaanse wel. De Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder Federal Aviation Administration (FAA) adviseert zonnepanelen met deep textured glass, omdat die meer zonlicht absorberen en minder weerkaatsen. Piloten hebben dan minder snel en minder vaak last van hinderlijke schittering.

Al voor de aanleg van het park heeft de luchtvaartsector er bij de eigenaren op aangedrongen deep textured glass te gebruiken. 

Waarom zijn dan toch verkeerde panelen geplaatst? 

Dat is nog steeds niet helemaal duidelijk. Zonnepark-eigenaar Energy Solutions Group huurt de grond van vier boeren. Die vier boeren wilden het park zélf gaan beheren, maar dat bleek toch te ingewikkeld. Volgens hun plan, dat al helemaal klaarlag, zouden panelen met deep textured glass worden geplaatst

Waarom die panelen er nu toch niet liggen, is nog een raadsel. Heeft Energy Solutions Group 'per ongeluk' de verkeerde panelen besteld? Heeft de toezichthouder dit niet goed genoeg gecontroleerd? NH heeft op verschillende manieren contact gezocht met Energy Solutions Group, maar zowel telefoontjes als mailtjes blijven onbeantwoord. 

Het college van Haarlemmermeer heeft er bij het Energy Solutions Group op aangedrongen maatregelen te nemen, zowel op korte als op lange termijn. Toch vindt het ISMS het onverantwoord om daarop te wachten, zo blijkt uit een drastische maatregel die zij heeft genomen. 

Welke maatregel? 

Het sluiten van de Polderbaan tussen 10.00 en 12.00 uur bij helder weer. Uit analyse van de klachten van piloten is gebleken dat zij vooral tijdens die uren last hadden van het zonnepark. Dat heeft te maken met de opstelling van de zonnepanelen en de stand van de zon in deze tijd van het jaar.

Lees ook

De maatregel duurt tot 23 maart, tenzij er eerder een definitieve oplossing wordt gevonden. Op basis van weersvoorspellingen wordt dagelijks de afweging gemaakt of de Polderbaan al dan niet inzetbaar is. Als de baan wordt gesloten, worden vliegtuigen naar de Zwanenburgbaan of de Buitenveldertbaan gestuurd. 

Omdat dat betekent dat Zwanenburgers en Amstelveners meer vliegherrie te verduren krijgen, probeert Schiphol sluiting van de Polderbaan tot een minimum te beperken. Doorgaans landen er tussen 10.00 uur en 12.00 uur 's ochtends 55 à 65 vliegtuigen op de Polderbaan. 

Zwanenburgers zelf zijn verdeeld over de extra vliegherrie die zij door de sluiting van de Polderbaan voor hun kiezen krijgen. Waar de een het 'erg vervelend' vindt, ligt een ander er niet wakker van, zo bleek toen Schiphol-verslaggever Eline Boshuizen gisteren poolshoogte nam in het dorp. 

Lees verder onder video

Omstreden zonnepark bij Zwanenburg maakt tongen weer los - NH Nieuws

Gaat Schiphol een rechtszaak beginnen?

Daar wil de luchthaven niet op vooruitlopen. Eerst moet duidelijk worden hoe deze situatie is ontstaan. Schiphol benadrukt in een reactie aan NH dat het van belang is om zo snel mogelijk te handelen om de veiligheid van het vliegverkeer te waarborgen. 

Nieuws uit Haarlemmermeer 

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlemmermeer. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

💡 Stuur ons jouw nieuwstips naar [email protected]

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via https://www.nhnieuws.nl/haarlemmermeer

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]