Een bijna-ontsporing dit weekend, een stroomstoring afgelopen vrijdag: tramlijn 25 naar Uithoorn ligt constant plat. De tram vanuit Amsterdam eindigde voorheen in Amstelveen, maar doet sinds deze zomer ook drie haltes in Uithoorn aan. De gemeentes zetten het GVB onder druk om met oplossingen te komen.
Na de feestelijke opening van de nieuwe haltes afgelopen juni volgde vooral veel ellende. Een ontsporing in januari veroorzaakte de grootste overlast, maar ook kleinere storingen komen regelmatig voor. Uithoornaars die vaak met de tram reizen, klagen steen en been. Nynke de Boer vertelt aan NH dat ze vaak te laat komt op haar werk.
"Het is bijna elke ochtend wel zo dat de tram niet rijdt. (...) Ik werk als nanny aan huis. De ouders moeten ook op tijd op hun werk zijn", benadrukt de Uithoornse hoe vervelend de onbetrouwbaarheid van de tram is. De oorzaak is steeds anders: "Of er is een storing of een bovenleiding stuk of er is een aanrijding of te weinig personeel."
Ook Claudia Dordregter en haar collega's komen regelmatig te laat op hun werk aan doordat de tram niet rijdt. "Ik heb ook al een paar keer gehad dat ik niet meer thuis kwam door de tram. Er wordt ook nergens aangegeven wat er gebeurt als hij uitvalt", vertelt ze.
Buslijnen geschrapt
Een Uithoornse die liever niet bij naam wordt genoemd vertelt dat ze afgelopen vrijdag nog in de problemen kwam toen de tram door een stroomstoring niet reed. "Ik ging met vrienden naar een musical in Amsterdam. Een bus rijdt er ook niet meer, dus als de tram niet rijdt, heb je gewoon een probleem."
Dat de tram zo vaak uitvalt vergroot de al bestaande onvrede over het schrappen van een aantal buslijnen door Uithoorn, Amstelveen en Amsterdam, omdat de tram die zou vervangen. Als de tram weer eens uitvalt, is voor een deel van de reizigers de auto het enige alternatief. "Maar die kun je in Amsterdam niet parkeren of de prijzen zijn heel hoog, dus dan moet ik in Amstelveen parkeren en met de bus."
Ook Nynke verlangt terug naar de tijd dat ze nog met de bus naar haar werk kon. "Die viel ook wel uit en stond ook in de file, maar dan kwam ik wel vaker op tijd op mijn werk. Voordeel van de bus: als bus 347 uitvalt dan reed over 10 minuten lijn 348 wel. Als de tram niet verder kan, kan ook de volgende er niet door."
Petra van Leeuwen van Gemeentebelangen Uithoorn – De Kwakel zit namens de gemeenteraad in de regioraad van de Vervoerregio Amsterdam. Ze vertelt het probleem daar al vaker te hebben aangekaart. "Met name ook de gebrekkige communicatie bij uitval van de tram. Reizigers worden niet goed geïnformeerd."
Politiek voert druk op
Ook vanuit het wethoudersoverleg is een dringende oproep naar het GVB gegaan om het probleem met de tram op te lossen. "Wij maken ons als gemeente zorgen (...) Het Uithoornse openbaar vervoer is afgestemd op de tram. In Amsterdam heb je andere mogelijkheden, maar Uithoornse inwoners hebben minder opties als de tram niet rijdt", laat een woordvoerder van verkeerswethouder Jan Hazen weten.
De vele storingen van tram 25 raken niet alleen Uithoornaars. Gemeenteraadslid van de Amstelveense Groenlinks-fractie Gert Jan Slump fungeert regelmatig als klankbord voor Amstelveners die in de problemen komen door tramstoringen.
"Er is keer op keer sprake van rituitval, vertraging en spooktrams [red. trams die op de borden staan aangekondigd, maar vervolgens niet komen] en er wordt veel geklaagd over kapotte liften", vat hij de klachtenregen samen.
Sneller actie ondernemen
Hij kaartte het probleem al eerder aan bij het college van Burgemeester en Wethouders van Amstelveen. Dit leidde uiteindelijk tot een verbeterplan van de Vervoerregio Amsterdam en het GVB dat eind juni gerealiseerd moet zijn. Dat duurt Slump en raadsleden uit vijf andere Amstelveense partijen te lang. Daarom vragen ze het GVB nu om op korte termijn actie te ondernemen.
Ze vragen onder andere om concrete cijfers over het aantal storingen en de mate waarin tram 25 op tijd komt. Daarnaast willen ze dat reizigers op korte termijn een alternatief wordt geboden. "Je kun toch niet zeggen van: nou, sorry er rijdt niks. Zet bussen in, verzin iets", aldus Slump.
Reactie GVB
De druk richting het GVB wordt dus flink opgevoerd. Een woordvoerder van de vervoersmaatschappij laat desgevraagd aan NH weten dat opstartproblemen bij een nieuwe tramlijn normaal zijn en 'de procentuele uitval van lijn 25 niet veel verschilt van andere lijnen binnen Amsterdam, maar de impact van uitval meer wordt gevoeld.'
Dat komt doordat Amsterdammers meer OV-opties hebben dan Uithoornaars en Amstelveners. "Als er iets gebeurt op lijn 25 waardoor de tram niet verder kan rijden, zijn er alleen inkortingen mogelijk en geen omleidingen zoals dat in de stad wel kan."
De storingen zijn volgens de woordvoerder deels te wijten aan kwetsbare onderdelen in de tramtoestellen van lijn 25. GVB heeft de leverancier gevraagd de koppelingskabels en contactdozen aan te passen. Dat moet rond de zomer zijn gebeurd.
Als tweede oorzaak geeft het GVB het personeelstekort. De maatschappij komt zowel bestuurders als technisch personeel te kort. "Ook andere dingen zorgen voor storingen, zoals incidenten bij oversteekplaatsen of stroomstoringen. (...) Samen met de leverancier van het voedingsstation zoeken we oplossingen om de stroomstoringen te verhelpen."
Vast tussen de deuren
Maandagavond werd een reiziger in Amsterdam meegesleurd door tram 25 nadat de vrouw was vast komen te zitten tussen de deuren. Uiteindelijk viel ze op straat. Onderzocht wordt wat er is misgegaan. De tram is uit de dienstregeling genomen en de bestuurder heeft een tijdelijk rijverbod gekregen.
💬 Wil je iets kwijt?
Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Amstelveen en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.
- Whatsapp ons op 06 30 09 30 03
- Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Amstelland
- Mail ons jouw tips, verhalen, foto’s en filmpjes naar [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]