Ga naar Content

Piloten bereiken Den Haag met petitie over zorgen om nieuwe technologieën

Vliegen met één piloot, of misschien zelfs wel geen. Het lijkt nog ver weg, maar vliegtuigbouwers zijn volop bezig om dit soort technologieën te ontwikkelen, tot grote zorg van piloten. Ze voerden het afgelopen jaar actie voor het belang van twee piloten in de cockpit en haalden ruim 46.000 handtekeningen op. 

Volgens de piloten slaan de vliegtuigbouwers een paar stappen over. Zo is er bijvoorbeeld nog weinig onderzoek gedaan naar de psychologische effecten van het vliegen met één piloot, terwijl er al aanvragen in Europa worden gedaan om regelgeving aan te passen.

"Het uitgangspunt van nieuwe technieken moet zijn: het verhogen van de veiligheid, en wij trekken in twijfel dat dit ook het uitgangspunt van de bouwers is", zegt voorzitter Camiel Verhagen van de pilotenvakbond. 

Donderdag werd hun petitie aangeboden aan minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat, die op de hoogte zegt te zijn van de zorgen van de piloten. "Nieuwe technologische ontwikkelingen in de luchtvaart moeten wat mij betreft altijd tot meer veiligheid leiden, en de Europese luchtvaarorganisatie EASA deelt dit standpunt ook", aldus minister Madlener. 

Kunstmatige intelligentie 

Vliegtuigbouwer Airbus is al ver met de implementatie van kunstmatige intelligentie in de cockpit. Hoewel Airbus zegt dat de innovatie juist bijdraagt aan de veiligheid, betwijfelen de piloten dat. Zij vinden het niet verantwoord om een piloot te vervangen door een computer, aangezien computers ook fouten maken. Voorzitter van de pilotenvakbond Camiel Verhagen, vertelde eerder bij NH over de mogelijke gevaren. 

In de video hoor je meer over deze gevaren die piloten zien als één piloot wordt vervangen door de techniek. De tekst loopt verder onder de video. 

Piloten voerden actie vanwege hun zorgen om onveilige nieuwe technologieën in de cockpit - NH Nieuws

"Op elke vlucht gebeurt er wel iets waarop wij moeten ingrijpen. Op de automatische piloot, omdat die iets niet goed inschat. Omdat er iets onvoorspelbaars gebeurt, zoals een routewijziging of weerswijziging, dan moet je snel een beslissing maken. En dat doen twee mensen beter dan één," aldus Verhagen, die zelf ook piloot is. 

Volgens de piloten vrezen zij niet zozeer voor hun banen. "Wij omarmen nieuwe technologieën, wanneer het leidt tot hogere veiligheid. Ik geloof er in dat uiteindelijk de mens de knopen doorhakt, het kritisch denkvermogen heeft, maar daarbij zo goed als mogelijk wordt ondersteund door de technologie. Als is vast komen te staan dat een tweede piloot niets meer toevoegt, dan zeggen wij: haal hem of haar de cockpit uit", aldus Verhagen. 

Veiligheidsakkoord

De vakbond Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) vroeg met de actie aan luchtvaartmaatschappijen om hun Veiligheidsakkoord te ondertekenen om innovaties alleen te omarmen als het de veiligheid verbetert. 

Transavia en KLM tekenden. "KLM committeert zich aan de verantwoordelijkheid om alleen innovaties te introduceren die de veiligheid van onze passagiers echt verbeteren", laat de luchtvaartmaatschappij weten. KLM zegt dat er momenteel geen plannen liggen om met minder piloten in de cockpit te gaan vliegen. 

"Op dit moment zijn er binnen KLM geen initiatieven op het gebied van single pilot operations. Veiligheid staat bij ons te allen tijde bovenaan. Daarom volgt KLM de onderzoeken over dit onderwerp met belangstelling en wachten wij de resultaten af."

Minister Madlener neemt petitie voor belang van twee piloten in de cockpit in ontvangst - Foto: Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]