Bijna de helft van de verdachten die vorig jaar moesten voorkomen op luchtvaartzittingen, was onder invloed van alcohol toen bij hen aan boord van een vliegtuig de stoppen doorsloegen. Dat blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie.
Officier van justitie Wouter Halsema ziet een zorgelijke trend: "Van de achttien zaken die vorig jaar tijdens een luchtvaartzitting zijn behandeld, zijn er in zeven gevallen aanwijzingen dat de verdachten onder invloed van alcohol handelden.”
In 40 procent van de gevallen was dus sprake van alcoholgebruik of -misbruik. Mogelijk ligt dat percentage hoger, omdat het in dit geval alleen om zware zaken gaat. Niet in alle gevallen wordt aangifte gedaan.
Controle op dronkenschap
Hoewel er tijdens het boarden van het vliegtuig wordt gecheckt op tekenen van dronkenschap of onrustig gedrag, gebeurt het toch geregeld dat passagiers met een slok op aan boord komen. Meestal gedragen ze zich, maar soms gaat een beschonken passagier door het lint.
En dan is er nog de drank die reizigers voor het boarden (tax free) op het vliegveld kunnen kopen. Die gesealde flessen mogen niet in het vliegtuig worden geopend, maar dat gebeurt toch geregeld. En voor de bemanning blijkt het bijzonder moeilijk om daarop te handhaven.
Maximaal twee drankjes op vliegveld
Om problemen met dronken passagiers voor te zijn, riep luchtvaartmaatschappij Ryanair de Europese luchtvaartautoriteiten eerder deze week op om passagiers op het vliegveld maximaal twee alcoholische drankjes te serveren. Die oproep volgt op een incident waarbij een toestel door een dronken passagier met 'onhandelbaar gedrag' een noodlanding moest maken.
"We worden getraind om met agressie om te gaan, maar dit wil je toch gewoon niet?!"
Ook Ingrid Brama van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) weet uit de cijfers dat alcoholmisbruik de grootste oorzaak is van ordeverstoringen aan boord van vliegtuigen. "Als we zo iemand op voorhand aan boord kunnen weigeren, doen we dat. Uiteraard niet zomaar, maar je wilt niet dat het escaleert in de lucht."
Incidenten hebben vaak veel impact op het cabinepersoneel. "Vooral als je op zo’n tien kilometer hoogte in een afgesloten ruimte zonder hulpdiensten zit ", zegt de VNC-vakbondsbestuurder en stewardess. "We worden getraind om met agressie om te gaan en dat is heel goed, maar dit wil je toch gewoon niet?!"
Het vliegend personeel heeft verschillende middelen aan boord om onruststokers te bedwingen, waaronder handboeien en tie wraps. Piloten hebben de wettelijke bevoegdheid om maatregelen te nemen om de veiligheid en orde aan boord te handhaven, en zijn daarmee in de lucht een soort hulpofficier van justitie.
"Zo vervullen we als crew ook de rollen van politieagent, hulpverlener én psycholoog", zegt Brama.
Campagnes
Het ministerie doet momenteel onderzoek naar het probleem rond ordeverstorende passagiers, ook de gevallen waarbij alcohol geen rol speelt. Dat onderzoek moet leiden tot ‘gerichtere en aanvullende maatregelen die significant zullen bijdragen aan de vermindering van het aantal orde verstorende passagiers’.
Aan de hand van de uitkomsten van het onderzoek wil het ministerie een nieuwe communicatiestrategie richting reizigers bepalen. "Momenteel is dus nog niet bekend welke maatregelen onderdeel zullen vormen van die strategie", laat een woordvoerder van het ministerie weten. Ook de Europese luchtvaartorganisatie (EASA) werkt aan een campagne om het aantal incidenten met vlieghufters terug te dringen.
"Voorkomen is in veel gevallen beter dan genezen"
"Voorkomen is in veel gevallen beter dan genezen", zegt officier van justitie Wouter Halsema daarover. "Het voorlichten van passagiers is een belangrijke stap in de aanpak van ordeverstorende passagiers. We hopen hiermee te bereiken dat personen zich wel twee keer bedenken voordat zij zich zullen misdragen aan boord van een vliegtuig."
Ervaringsdeskundige Ingrid Brama uit haar twijfels over de voorlichting. "Het is tijd voor een harde aanpak", zegt ze namens haar vakbond VNC. "Geen woorden, maar daden." Ze doelt op een zwarte lijst om ordeverstorende passagiers uit vliegtuigen te kunnen weren.
Zwarte lijsten
Eerder deze week besteedde NH aandacht aan de roep om een zwarte lijst, waarmee maatschappijen namen van onruststokers met elkaar kunnen delen. Toch is dat vanwege de privacy van passagiers makkelijker gezegd dan gedaan. Om voor heel Europa tot een zwarte lijst te komen, moet de wetgeving worden aangepast.
Een zwarte lijst voor de hele wereld is ondenkbaar, zo zei een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens tegen NH: "Dan ga je gegevens delen met landen waar de privacy van mensen niet goed wordt geschermd. Zoals bijvoorbeeld China."
Bekijk hieronder de aflevering van NH Airtime over vliegaso's en hoe vliegpersoneel wordt voorbereid op agressie en geweld.
NH Airtime: Bijten, stompen en spugen: vliegaso's aan boord zijn een steeds groter probleem - NH Nieuws
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]