De gemeente gaat de Generaal Cronjéstraat en het Julianapark in Haarlem-Noord opknappen. De winkelstraat moet aantrekkelijker worden door meer groen toe te voegen en de straat overzichtelijker te maken. Maar die plannen gaan D66 niet ver genoeg. "Maak het hier veel aantrekkelijker voor fietsers en voetgangers", zegt raadslid Dimitry van den Berg.
De gemeente heeft een kleine twee miljoen euro gereserveerd voor de opknapbeurt van de winkelstraat. De Cronjé en het Julianapark zijn nu rommelig en de verkeerssituatie is ingewikkeld. Auto's mogen in noordelijke richting de straat in, behalve op zaterdag en zondag. Dan is de straat met paaltjes afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers mogen in beide richtingen door de krappe straat rijden, wat vaak onveilige situaties oplevert.
Volgens de plannen verdwijnen er straks tien parkeerplekken voor auto's, om zo ruimte te maken voor meer groen en horecaterrassen. Ander straatmeubilair en fietsparkeerplekken worden gebundeld in een 'voorzieningenstrook'. Ook komt er een smalle, groene strook die het winkelgebied een betere uitstraling moet geven. De schots en scheef liggende tegels in de voetpaden worden vervangen door klinkers.
Tekst loopt door onder de foto.
We spreken raadslid Dimitry van den Berg aan de noordkant van het winkelgebied: in het Julianapark. "De Cronjé is natuurlijk een straat waar al jarenlang aandacht voor is. D66 vindt ook dat de straat een opknapbeurt verdient. Maar met deze plannen verandert er eigenlijk maar weinig, vooral qua verkeer. De auto's blijven hier gewoon rijden, straks ook in het weekend."
Van den Berg vervolgt: "Deze plannen vinden we niet ambitieus genoeg. Als je even alles wegdenkt wat er nu is - de auto's, de paaltjes, de fietsen - dan zie je hoeveel ruimte er eigenlijk is om er iets heel moois van te maken. Daar willen we het debat ook over voeren. Laten we het bij deze kleine opknapbeurt of gaan we echt stappen zetten om deze straat de komende twintig jaar aantrekkelijk te maken?"
Toch weer autovrij?
In 2007 begon een proef met het volledig autovrij maken van de straat. Voetgangers en fietsers kregen alle ruimte. Maar na zeven jaar keerden de parkeerautomaten weer terug, op verzoek van een deel van de winkeliers. Als het aan D66 ligt, verdwijnen de auto's toch weer uit het straatbeeld.
"De ondernemers hebben een wensenlijstje met tien punten ingediend. Op nummer drie staat dat voetgangers voorrang moeten krijgen, maar nummer vier is dat de auto moet blijven", zegt Van den Berg. "Dat snap ik niet zo goed. Als je voor de voetganger zegt te kiezen, kies daar dan ook echt voor. Je ziet dat de combinatie van auto's, fietsers en voetgangers in deze krappe straat echt niet goed werkt. Maak het een heel mooi, aantrekkelijk voetgangersgebied!"
Angst voor omzetverlies
Sommige ondernemers zijn bang dat hun omzet terugloopt als mensen niet meer met de auto kunnen komen. "Dat hangt een beetje van het soort winkel af", meent het raadslid. "Maar zonder auto's kan het juist goed zijn voor veel ondernemers. Op een parkeerplek voor een auto passen ook tien fietsen. Dat zijn dan tien klanten die wat kopen, in plaats van die ene automobilist. Dan is er alle ruimte voor meer groen en meer horecaterrassen. Fietsers en voetgangers komen dan sneller, blijven langer en kopen ook meer. En auto's kunnen naar de parkeergarage."
Tekst loopt door onder de foto.
Het plan dat verantwoordelijk wethouder Robert Berkhout in samenspraak met de ondernemers en omwonenden heeft opgesteld, wordt volgende week donderdag besproken in de raadscommissie. "In Haarlem hebben we de voetganger op één gezet, de fiets op twee, het openbaar vervoer op drie en dan pas de auto op vier. We moeten praten over de vraag of die auto hier nog wel past."
"Dan kun je echt een hele mooie groene straat maken, met leuke horeca, waar het aantrekkelijk is om te verblijven. We staan nu in het Julianapark. Het groen wordt door een haag gescheiden van de winkelstraat. Haal die bosjes weg en betrek het park bij de straat. Dan wordt het veel meer open en aantrekkelijk."
Winkelaanbod verandert snel
Het winkelaanbod in de Generaal Cronjéstraat is de afgelopen jaren snel veranderd. Het verloop is groot. Veel nieuwkomers zijn afhaal- en bezorgrestaurants, massagesalons en telefoonwinkels. Veel Haarlemmers vinden dat de kwaliteit van het aanbod daarmee achteruit gaat.
Dimitry van den Berg herkent dat wel. "Ik heb hier twaalf jaar in de buurt gewoond. Het is geen goede ontwikkeling, maar je ziet het in het hele land. Veel fysieke winkels hebben het zwaar. Het wordt steeds moeilijker om voldoende omzet te draaien om de huur te betalen. Maar ik denk echt dat met onze plannen er straks meer mensen naar deze straat komen. En dan komen er ook weer winkels van hogere kwaliteit terug."
Meer nieuws uit Haarlem e.o.?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.
🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]