De afsluiting van de spoorovergang op de Zuidtangent zorgt voorlopig niet voor grote verkeersproblemen. Vooraf werd er gevreesd voor verkeerschaos, maar dat blijkt (nog) niet aan de orde.
De fietsers zijn nu het grootste probleem, vertelt verkeersregelaar Ivo. Ze stappen niet af, terwijl dat wel zou moeten bij het voetpad langs het hoogheemraadschap. "Gelukkig worden er snel borden geplaatst", zegt hij, voordat hij een jonge fatbiker vermanend aanspreekt.
Tekst loopt door onder de foto.
Ivo heeft aan deze kant van de afsluiting, de kant van het centrum, nog geen grote problemen gezien. "Het is op de kruising van de Zuidtangent en de Westtangent wel druk tijdens de spits, maar dat was het ook toen de boel hier nog niet was afgesloten. Ik vind het behoorlijk meevallen tot nu toe."
Verkeersdoorstroom verbeteren
Om de doorstroom van het (trein)verkeer te verbeteren, heeft de gemeente ervoor gekozen om een spooronderdoorgang aan te leggen bij de spoorovergang in de Zuidtangent. Tijdens de spits komen er namelijk twaalf treinen per uur overheen, waarvoor de spoorbomen iedere keer dicht moeten. Dat leidde tot vertraging en opstoppingen.
De hele weg wordt aangepakt: er komt meer ruimte voor fietsers en er komen rijstroken voor afslaand verkeer bij de kruising met het Stationsplein. Als alles volgens planning verloopt, zijn de werkzaamheden eind april 2026 afgerond.
Hieronder zie je hoe de spoorovergang voor de afsluiting eruit zag, en een impressie van hoe het eruit moet komen te zien als de werkzaamheden zijn afgerond. Tekst loopt door.
Het is een megaproject en om alles voor elkaar te krijgen, is de weg sinds afgelopen maandag volledig afgesloten. Dat is behoorlijk ingrijpend voor wie woont of werkt in Heerhugowaard: de Zuidtangent is normaal gesproken een van de belangrijkste routes om de stad in of uit te gaan. Ook sluit de weg aan op de belangrijke verkeersader N242. De weg staat ook zonder werkzaamheden regelmatig vast.
Maar ook aan die kant, bij de N242, is weinig aan de hand. Daar zit verkeersregelaar Theo in zijn auto. Sommige automobilisten lijken hier wel minder goed op de hoogte van de afsluiting. Binnen een paar minuten keren meerdere auto's op de kruising om, terug naar de N242. "Ik ben gestopt met ze te tellen", zucht Theo.
Tekst loopt door onder de foto.
"Alleen op maandagochtend stond het allebei de kanten op volledig stil", zag Theo aan het begin van de week. "De borden waarop stond aangegeven dat je hier niet langs kan, waren nog afgeplakt. Toen is er toch maar snel iemand van Rijkswaterstaat gekomen om de tape weg te halen."
Gemeente is positief over eerste dagen
De gemeente laat weten 'zeer positief' terug te kijken op de afgelopen dagen. "De verkeersdrukte is erg meegevallen. We zien een redelijke normale avondspits die vergelijkbaar is met de periode voor de jaarwisseling." Het aanpassingsvermogen van de Dijk en Waarders wordt geprezen. "We merkten dat de omleidingsroutes goed bekeken zijn en dat mensen op zoek zijn gegaan naar alternatieven zoals thuiswerken, buiten de spits reizen of meer reizen met het ov. De fietsroute Stationsweg wordt daarbij ook erg goed gebruikt."
Project valt flink duurder uit
In de politiek van Dijk en Waard heeft de spooronderdoorgang al voor veel kopzorgen gezorgd, schrijft mediapartner Streekstad Centraal. Eerst was er tegenslag bij de aanbesteding: het bedrag van 38,1 miljoen euro bleek niet meer realistisch door stijgende bouwkosten en werd uiteindelijk 46,8 miljoen euro.
De raad ging akkoord, wetende dat de Europese Unie een subsidieaanvraag voor 15 miljoen euro had afgewezen. De gemeente probeerde later nog eens een keer subsidie te krijgen, maar voor een bedrag van 8,7 miljoen was het antwoord opnieuw 'nee'.