Het is 'puur toeval' en 'domme pech' dat drie KLM-vliegtuigen dit weekend in de problemen kwamen en moesten omkeren. Dat zeggen verschillende vertegenwoordigers uit de luchtvaart. Alle passagiers en crewleden bleven ongedeerd.
Een woordvoerder van KLM laat weten dat de timing zeer ongelukkig is, maar dat de incidenten niets met elkaar te maken hebben. "Dat is zeer onwaarschijnlijk, omdat er sprake is van drie verschillende mankementen", legt een woordvoerder van KLM uit. "Dat de incidenten met elkaar gelinkt zijn, is niet uit enig onderzoek gekomen. Het onderzoek is nog niet afgerond, maar die kans is uitermate klein. Noem het toeval."
Dat zegt ook vakbondsvoorzitter Piet Visser van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT). "Het gebeurt niet heel vaak dat er in zo'n kort tijdsbestek meerdere vliegtuigen terugkeren, dat is gewoon toeval. Maar eigenlijk had alleen het vliegtuig in Noorwegen echt even een uitdaging, de andere toestellen keerden vooral uit praktische redenen terug", aldus Visser.
Technische mankementen
Zaterdag moest een toestel na vertrek uit het Noorse Oslo uitwijken naar een andere luchthaven vanwege problemen met het hydraulische systeem. Zondag keerde een vliegtuig dat onderweg was naar Shanghai terug vanwege een probleem met de watertank. Later die dag kwam een ander toestel, dat onderweg was naar Bali, terug naar Schiphol vanwege een onbekend technisch mankement.
Tekst gaat hieronder verder.
Visser benadrukt dat de twee toestellen zondag alleen terugkeerden omdat het niet praktisch zou zijn geweest om reparaties uit te voeren in het buitenland. "Het repareren van een klacht is op de thuisbasis Schiphol meestal veel sneller te realiseren vanwege beschikbaarheid van specifieke onderdelen", legt Visser uit.
"Als het toestel erop moet wachten op een buitenstation, is de verstoring van de operatie vaak langduriger en krijgen meer passagiers er last van. Dit vanwege de vertraging voor de vluchten waarop het toestel aansluitend gepland stond."
Tekort aan technici
Bekend is dat KLM al een tijd kampt met een tekort aan technisch personeel, waaronder vliegtuigmonteurs. Eerder dit jaar startte KLM met een grote wervingsactie. Het doel was om tweehonderd techneuten aan te nemen, en dat is volgens de maatschappij nu bereikt.
"Terugkerende machines kunnen nu nog vrij snel worden gerepareerd", zegt Visser. Toch vreest hij dat het tekort aan technici in de toekomst zal oplopen. "Bij een oplopend tekort aan technici in de toekomst kan dat mogelijk niet meer worden gegarandeerd."
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]