Ga naar Content

Beveiligers Schiphol dagelijks de klos door nieuwe regels vloeistoffen

Beveiligers op Schiphol trekken aan de bel omdat ze door de nieuwe regels voor vloeistoffen steeds vaker te maken krijgen met agressieve passagiers. Volgens vakbond CNV is het aantal incidenten merkbaar toegenomen sinds de maximaal toegestane hoeveelheid vloeistof in de handbagage op 1 september werd teruggebracht naar 100 milliliter.

De beveiligers van Schiphol krijgen sinds de nieuwe regels vaker met agressie te maken (archieffoto) - Foto: NH Media

"Daar gaan we weer." Die gedachte gaat volgens Erik Maas van vakbond CNV de laatste maanden steeds vaker door de hoofden van beveiligers op Schiphol. "Met name bij intercontinentale overstappers gaat het mis", zegt hij. De aangepaste regels voor vloeistoffen in handbagage leiden volgens Maas tot een toename van incidenten met agressieve passagiers.

Sinds 1 september gelden strengere regels voor de hoeveelheid vloeistof die passagiers in hun handbagage mogen meenemen. "Inmiddels zien we het dagelijks", zegt Maas. "Dat het tot fysieke ruzie komt, of tussenkomst van de Marechaussee, dat is nog steeds incidenteel, maar er is een duidelijke verandering te merken."

Lees ook

Veel problemen ontstaan wanneer passagiers op hun vertrekluchthaven belastingvrij vloeistoffen kopen die op Schiphol weer worden afgenomen. Dit leidt regelmatig tot brutale opmerkingen, verhitte woordenwisselingen en in sommige gevallen ingrijpen door de Marechaussee.

Jarenlang mochten passagiers op Schiphol meer dan 100 milliliter vloeistof per verpakking bij zich hebben, maar nu ligt daar de limiet. En dat is voor veel mensen wennen. Heel erg wennen, aldus Maas: "Doordat de luchthaven ineens weer terug moest naar de oude Europese regels ontstond er verwarring bij passagiers. En dat veroorzaakt dus echt meer agressie."

Vaak business class-passagiers

Opvallend is dat juist businessclass-passagiers vaker betrokken lijken te zijn bij incidenten, vertelt Maas. "Bij de besprekingen met de beveiligers komt naar voren dat die reizigers stelselmatig, dus niet alleen rondom de vloeistofregels, vaker incidenten veroorzaken. Het lijkt toch wel dat zij zich minder graag willen schikken naar de regels, terwijl ze altijd hetzelfde voor hen zijn geweest als voor andere passagiers."

Schiphol zelf zegt geen signalen te hebben ontvangen dat het aantal agressieve passagiers door de nieuwe regels is toegenomen, maar 'agressie tegen personeel keuren wij ten zeerste af', vertelt een woordvoerder. "Ieder incident is er een teveel."

De regels moesten worden aangepast omdat Schiphol met zijn moderne vloeistofscanners, die miljoenen kostten, te ver vooruitliep op andere luchthavens. Europese regelgeving verplicht alle luchthavens dezelfde standaard te hanteren.

"We zouden graag meer aanwezigheid van de Marechaussee willen zien"

CNV-bestuurder Erik Maas

Hoewel de regels niet kunnen worden teruggedraaid, heeft CNV-bestuurder Maas wel suggesties voor verbeteringen. "We zouden graag meer aanwezigheid van de Marechaussee zien, om een signaal af te geven, en borden waarop benadrukt wordt hoe passagiers zich dienen te gedragen op de Schiphol."

De woordvoerder van de luchthaven legt uit dat er op dat vlak al de nodige maatregelen zijn genomen, ook naar aanleiding van de veranderde regels. Ze kijken ook naar de luchthavens waar de geïrriteerde overstappers vandaan komen. "Als we merken dat er overstappers zijn vanaf bepaalde luchthavens die niet aan de regels voldoen, informeren we ook de andere luchthavens. Want ook informatievoorziening vanuit hen helpt om reizigers te informeren."  

Lees ook

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]