Ga naar Content

Hugo slaapt nog steeds met oordoppen tegen vliegherrie: "Voor Heiloo is niets verbeterd"

Er is voor Heilooërs het afgelopen jaar niets verbeterd als het gaat om de vliegoverlast van Schiphol. Dat concludeert de 66-jarige Hugo Timmer uit Heiloo. Hij slaapt al jaren noodgedwongen met de ramen dicht en oordoppen in. Om maar niet gestoord te worden door nachtvluchten of de tientallen vliegtuigen die in de vroege ochtend over zijn woning razen. "Maar dat advocaat Ficq een strafzaak is begonnen, doet mij goed."

Hugo Timmer - Foto: NH/ Anne Klijnstra

De gepensioneerde Hugo Timmer (66) schreef vorig jaar op verzoek van NH een brief aan de nieuw te vormen regering. Daarin riep hij Den Haag op de vliegherrie boven zijn dorp aan banden te leggen. Een jaar later treffen we Hugo opnieuw om te horen wat er met zijn wens gebeurd is. "Er is helemaal niets verbeterd."

"Met het nieuwe kabinet is het er voor ons bewoners en de natuur niet gunstiger op geworden, integendeel". Hugo was eerder actief bij het Platform Vlieghinder Kennemerland. "Ik ben uit het bestuur; nu mogen anderen het doen. Maar ik blijf betrokken, net als dat mijn weerzin tegen de sector blijft."

Het niet doorgaan van de krimp van Schiphol was vorig jaar de reden voor Hugo om in de pen te kruipen. "Toen ik hier in 2005 naartoe verhuisde, was het een stuk rustiger. Met het groeien van de hub-functie van Schiphol, nam de herrie toe. Ons werd beloofd dat het minder zou worden, maar we werden weer belazerd", concludeerde hij een jaar geleden.

Lees ook

Dit jaar mogen er 500.000 vluchten via Schiphol reizen. "Van die vluchten gaat bijna de helft - 220.000 vluchten - over Noord-Holland. Toestellen van en naar de Zwanenburgbaan vliegen op zo'n 900 meter hoogte over mijn woning. En via de Polderbaan komen de vliegtuigen op 600 meter hoogte voorbij."

"Er zijn vijf à zes piekmomenten per dag, en dat begint al om half zeven in de ochtend en is verder verspreid over de dag tot elf uur in de avond. Hoe drukker het is, hoe noordelijker de vliegtuigen aan komen vliegen, om vanaf de Noordzee een bocht maken over het duingebied en dan 'via de A9' naar de luchthaven koersen."

Rust met noordenwind

"En we worden nog altijd aan het lijntje gehouden. Voor komend jaar is de krimp alweer bijgesteld naar een reductie van slechts vijftien procent in plaats van twintig."

Hugo en zijn dorpsgenoten lijken dus tot de vliegtuigherrie veroordeeld. "Of het moet altijd noordenwind zijn", lacht hij. "Laatst was dat vier dagen zo, dan is het hier paradijselijk."

Stillere vliegtuigen zouden uitkomst kunnen bieden. Want ook aan de vlieghoogtes boven Heiloo of het aantal nachtvluchten wordt (nog) niets gewijzigd. Dat werd duidelijk tijdens een raadinformatieavond in Heiloo over het vliegverkeer afgelopen november.

"Of ik nog steeds goed slaap? Ja hoor, met de ramen dicht en oordoppen in. Zolang minister Madlener vliegmaatschappijen blijft faciliteren die vier keer per dag naar bijvoorbeeld Kreta op en neer willen, zal er weinig veranderen. Een nachtsluiting kan prima, maar dan moet je wel voor lief nemen dat je niet meer voor zes tientjes naar Ibiza kan vliegen."

Toch zijn er ook lichtpuntjes te noemen dit jaar:

Tekst gaat verder onder afbeelding.

Vliegverkeer over Hugo's woning op 17 december 2024 tussen 08:00 - 09.47 uur - Foto: Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS)

Strafzaak om nachtrust

"Mijn hoop is echt gevestigd op de lopende juridische zaken. Bijvoorbeeld de strafzaak die is aangespannen door mevrouw Ficq. Zij gooit het op mishandeling, dat is nogal wat. Dit gaat specifiek over dat mensen recht hebben op een ongestoorde nachtrust. Dit vind ik hele goede ontwikkelingen en écht een steuntje in onze rug."

En dan was er nog het vonnis in de RBV-zaak in maart. Daarin werd geoordeeld dat de Staat maatregelen moet nemen om bewoners beter te beschermen tegen de nadelige effecten van Schiphol. "We werden eindelijk serieus genomen als partij, zo voelde dat. Helaas is er door de Staat hoger beroep aangetekend."

Wat Hugo ook enigszins hoopvol vindt, zijn alle bezwaren die vanuit de 'vlieghindergemeenten' worden geuit. "Er zijn in meerdere gemeenten, zoals Castricum en Uitgeest, moties aangenomen, waarin geëist wordt om concreet iets tegen de vliegoverlast te doen. In Heiloo staat een motie in januari op de agenda."

Samen vuist maken

"Ook wordt er nadrukkelijk opgeroepen om als gemeenten samen op te trekken. Vroeger zeiden gemeenten nog wel: 'we zijn zo klein; we kunnen geen vuist maken tegen Schiphol', maar gezamenlijk vanuit de kustgemeenten wel, dan heb je meer massa. Net zoals ze al doen binnen de BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol, het samenwerkingsverband van gemeenten en provincies)."

"Door samen te werken, kun je de overlast ook beter spreiden. Het moet niet zo zijn dat de hinder hier minder wordt, maar elders erger. Het moet gewoon over de hele linie beter. En dat is ook aan Den Haag en Europa. Die moties komen uiteindelijk ook daar terecht. Meer kun je niet doen."

Foto: NH/ Anne Klijnstra

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Alkmaar en omgeving?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]