Ga naar Content

Hop-on-hop-off-bussen blijven voorlopig in Amsterdam, gemeente wil regels aanscherpen

De zogenoemde hop-on-hop-off-bussen, die toeristen langs verschillende highlights in de stad brengen, mogen dat tot zeker eind 2025 blijven doen. De gemeente wil de bussen verder terugdringen uit de stad, maar volgens wethouder Van der Horst (openbaar vervoer) is dat vanwege de bestaande regels moeilijk. Er wordt er op dit moment onderzocht of daar iets aan veranderd kan worden.

Foto: AT5

Dat de bussen ook volgend jaar in de stad mogen rijden, werd duidelijk toen de zogenoemde concessie die ze daarvoor nodig hebben onlangs met een jaar werd verlengd door de Amsterdamse Vervoerregio.

Rode toeristenbus

De hop-on-hop-off-bussen zijn een concept van het bedrijf CitySightseeing, die het vervoer op verschillende toeristentrekpleisters van over de hele wereld aanbiedt. Ook in Amsterdam zijn de bussen al een tijdje onderdeel van het straatbeeld. Het idee is dat toeristen langs de mooiste plekken in de stad worden gebracht. Op elke stop in de route kunnen ze in- en uitstappen wanneer ze willen.

Maar in Amsterdam is lang niet iedereen blij met de bussen. In de gemeenteraad gaan al zeker tien jaar lang stemmen op om de bussen te weren. Vanuit het stadsbestuur zijn er daarnaast maatregelen geweest om ze terug te dringen, bijvoorbeeld door de route aan te passen. Daardoor zijn de bussen steeds verder buiten het centrum komen te liggen.

Ov-concessie

Toch zijn de hop-on-hop-off-bussen er nog steeds. Sterker nog, in Amsterdam vallen de bussen, net als bijvoorbeeld het GVB, onder het openbaar vervoer. Daardoor maken ze aanspraak op een bepaalde ontheffing, die ervoor zorgt dat ze op bepaalde plekken mogen rijden die voor andere touringcars verboden terrein zijn.

Een voorbeeld: dankzij de ontheffing mogen de bussen nu langs de Kattenburgergracht, Wittenburgergracht en Oostenburgergracht rijden, terwijl andere voertuigen die zwaarder dan 7,5 ton wegen dat niet mogen.

Jaar langer

Voorlopig blijven de bussen onderdeel van het straatbeeld, want ook een nieuwe concessieaanvraag van het bedrijf achter de bussen, is door de Vervoerregio Amsterdam goedgekeurd.

Wethouder Melanie van der Horst (openbaar vervoer), die ook voorzitter van de Vervoerregio is, zei eerder al dat dit soort vergunningsaanvragen niet zomaar afgewezen kunnen worden. De bussen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen: zo mogen ze niet te veel concurreren met de rest van het openbaar vervoer en moeten ze met een vaste dienstregeling werken. Amsterdam Sightseeing voldoet aan die voorwaarden, zo constateerde de Vervoerregio vorige maand.

Onderzoek

Wethouder Van der Horst heeft al eens laten weten dat ze meer zeggenschap wil over waar de toeristenbussen wel en niet mogen rijden. Daarom laat de gemeente nu een onderzoek uitvoeren, waaruit moet blijken of er juridische mogelijkheden zijn om dit soort bussen terug te dringen.

Dat Amsterdam Sightseeing een vergunning voor een jaar heeft aangevraagd en niet voor de maximale duur van twee jaar is gegaan, zou als reden hebben dat ze de uitkomsten van dat onderzoek af willen wachten.

Ook wil de gemeente met het bedrijf in overleg over de route, in de hoop dat de Kattenburgergracht, Wittenburgergracht en Oostenburgergracht in de toekomst gemeden worden.

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]