Eén piloot in de cockpit. Dat is hoe vliegtuigbouwers de toekomst voor zich zien. Een computer moet de tweede piloot vervangen en dat zou de luchtvaart juist veiliger moeten maken. Piloten hebben grote zorgen en voeren nu actie.
Veilig vliegen - NH Nieuws
De piloten noemen de plannen van de vliegtuigbouwers zorgwekkend. De vakbond Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) vraagt luchtvaartmaatschappijen om hun Veiligheidsakkoord te ondertekenen om innovaties alleen te omarmen als het de veiligheid verbetert en haalde 46.000 handtekeningen op met de petitie ‘Ik Wil Veilig Vliegen’.
"Het is problematisch, omdat het luchtruim drukker wordt", legt de voorzitter van de pilotenvakbond Camiel Verhagen uit. "We hebben dan dus meer vluchten en een grotere kans op ongelukken. Recent zijn er ook weer ongelukken gebeurd die niet bijdragen aan het vertrouwen van de passagiers."
Verhagen doelt op de ongelukken met de Boeing 737 MAX in 2018 en 2019, en de incidenten van dit jaar waarbij een vliegtuigpaneel tijdens een vlucht losraakte, en een ander vliegtuig een wiel verloor tijdens het opstijgen.
De piloten vinden het dan ook niet verantwoord om alleen te vliegen en om te vertrouwen op computers, aangezien deze ook fouten maken.
"Op elke vlucht gebeurt er wel iets waarop wij moeten ingrijpen. Op de automatische piloot, omdat die iets niet goed inschat. Omdat er iets onvoorspelbaars gebeurt, zoals een routewijziging of weerswijziging, dan moet je snel een beslissing maken. En dat doen twee mensen beter dan één," aldus Verhagen, die zelf ook piloot is.
Hoewel Airbus dus zegt dat de innovatie juist bijdraagt aan de veiligheid, betwijfelen de piloten dat. Verhagen: "Je ziet dat er nog niet eens een veiligheidsonderzoek is afgerond en dat er nu al wordt gekeken naar wetgeving om het mogelijk te maken."
Reactie Airbus
"Airbus is voortdurend op zoek naar manieren om zijn productlijnen te verbeteren en te ontwikkelen, met als doel de veiligheid, efficiëntie en prestaties verder te optimaliseren. We zijn ervan overtuigd dat piloten in de operatie centraal zullen blijven staan. Automatisering kan een wezenlijke rol spelen door hen in de cockpit te assisteren en de werkdruk te verminderen. Airbus zal altijd de veiligste keuze maken. Voor de nabije toekomst is dit een goed uitgeruste en competente, menselijke piloot in het hart van een gedegen en flexibel systeem, inclusief relevante automatisering. We zetten ons in voor de ontwikkeling van nieuwe oplossingen die vliegtuigbemanningen blijven ondersteunen en bijdragen aan een hoger veiligheidsniveau. Daarbij blijven we continu in dialoog met onze klanten en de autoriteiten."
Reizigers op Schiphol zijn verdeeld over de plannen van de vliegtuigbouwers. "Als er een goede veiligheidscheck op zit is het oké", beredeneert een vrouw. "Maar er moet wel een soort back-up zijn."
Een ander noemt het plan 'een beetje scary'. "Ik ben blij dat het niet zover is", zegt een vrouw die op het punt staat naar Porto te vliegen.
Toekomst
Vliegfanaat William Hölzel van Avanti Aviation, een Hoofddorps bedrijf dat vliegsimulatoren verhuurt, gelooft wel dat het uiteindelijk gaat gebeuren. "Kunstmatige intelligentie wordt niet ziek, heeft geen jetlag en heeft geen last van z'n echtscheiding", zegt hij.
Ook de pilotenvakbond ziet zeker een toekomst voor zich waarin kunstmatige intelligentie zal worden toegepast. "Het doel moet alleen zijn om de veiligheid te verhogen. Daar zijn we absoluut niet op tegen", aldus Verhagen.
Tip ons!
💬 Stuur een Whatsapp-bericht met een tip, foto of video naar 06-30093003 (handig om op te slaan in je telefoon)!
📧 Contacteer de redactie of journalisten bij jou in de buurt via ons tipformulier.
Wil je ons nieuws via WhatsApp ontvangen? Abonneer je hier.
Op de hoogte blijven?
🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.