Het zevende en laatste dakdeel van de nieuwe Brittenpassage op station Zuid staat sinds deze week op zijn plek. De operatie duurde wat langer dan verwacht, omdat op het laatste moment bleek dat de constructie onder de plafondplaat (die zo'n 1,5 miljoen kilo weegt) niet stevig genoeg was.
Met de Brittenpassage krijgt station Zuid een tweede reizigershal. De bouw is onderdeel van het Zuidasdok-project, waarbij het station wordt ondertunneld. Aan het einde van de werkzaamheden kunnen automobilisten op de A10 onder het station doorrijden. Op die manier kunnen zowel de snelweg als het station worden verbreed.
De afgelopen vier jaar werd het dak in verschillende fases geplaatst. Dat waren stuk voor stuk grote operaties omdat de betonnen platen miljoenen kilo's wegen. In het geval van de laatste plafondplaat ging het om 1,5 miljoen kilo.
Constructie verstevigd
Bij het plaatsen moest het gevaarte zo'n 15 meter verschoven worden. Na 1,5 meter moest de operatie plots worden stilgezet, omdat de constructie onder het dak mogelijk niet stevig genoeg was. Nadat constructeurs ter plekke iets bedachten om dat probleem op te lossen, kon de plaat 's avonds alsnog op zijn plek worden gezet.
Het is de bedoeling dat de Brittenpassage uiteindelijk in 2027 klaar is.