Ga naar Content

Nog jaren wachten tot lift-ellende bij het GVB écht is opgelost

Een bittere pil om te slikken voor Amsterdammers die afhankelijk zijn van de liften als ze met het openbaar vervoer gaan: het gaat nog jaren duren voordat de liften niet meer om de haverklap stuk gaan. De liften zijn verouderd en moeten vervangen worden, maar dat is geen 'quick fix', volgens de technisch directeur van het GVB, zo zei hij tijdens een vergadering tegen raadsleden vanochtend.

Lift-ellende bij het GVB - NH Nieuws

Het is de eerste keer dat technische mensen uit het vak, belangenbehartigers van reizigers en raadsleden in het stadhuis samen zijn gekomen om het te hebben over de lift-problematiek. De vergadering is naar aanleiding van een reportage van AT5 vorige week waaruit bleek dat op ruim een derde van de metrostations een of meerdere liften het niet doen.

Op één traject deden de liften van zes stations achter elkaar het niet, waardoor de stations vanaf De Vlugtlaan tot en met de Henk Sneevlietweg onbereikbaar waren voor mensen die afhankelijk zijn van een lift.

"We moeten meer onderdelen op het schap hebben en meer mensen beschikbaar hebben"

Paul Carstens - technisch directeur GVB

De redenen, zo legde de technisch directeur van het GVB, Paul Carstens aan de raadsleden uit: veroudering van de liften, lange levertijden van onderdelen, te weinig capaciteit en regelgeving rondom veiligheid. "Als een lift wordt gemaakt, moet deze namelijk ook nog gekeurd worden. Dan moet er een dienst komen en soms kan dat ook nog dagen duren. Dan staat de lift alsnog stil."

93 liften

Uiteindelijk wil het vervoersbedrijf alle liften vervangen, maar dat kan niet van de ene op de andere dag. Carstens: "Volgens mij moeten we meer doen en moeten we het sneller doen. We moeten meer onderdelen op het schap hebben en zorgen dat we mensen beschikbaar hebben. We moeten inderdaad meer in mogelijkheden denken en tegelijkertijd is het geen quick fix. Dat is de realiteit."

Over hoe lang het gaat duren, zegt de directeur: "Jaren. Het gaat jaren duren", maar veel specifieker wordt hij niet. "Het gaat om 93 liften. We gaan het lift voor lift doen en het totale programma hangt ook af van de beschikbaarheid van de verschillende leveranciers." Carstens vertelt daarbij ook dat het GVB niet het enige bedrijf is dat op onderdelen wacht.

Hij wijst er ook nog op dat er vervangend vervoer beschikbaar is voor reizigers die voor een kapotte lift staan. Met een busje kunnen die dan naar een ander station worden gebracht.

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]