Ga naar Content

Rechtbank buigt zich over natuurvergunning Schiphol: rechtmatig of 500.000 vluchten te veel?

De rechtbank in Den Haag buigt zich vandaag over een zaak die zowel juridisch als maatschappelijk veel stof doet opwaaien: de natuurvergunning van Schiphol. De grote vraag is: kreeg Schiphol op rechtmatige wijze toestemming voor het uitvoeren van 500.000 vluchten? Milieuclubs en omwonenden hebben er grote vraagtekens bij en sleepten Schiphol en de Nederlandse Staat voor de rechter. 

Foto: NH Media

Wat houdt die natuurvergunning voor Schiphol in?

Bedrijven die stikstof uitstoten hebben sinds 2019 een natuurvergunning nodig. In zo'n natuurvergunning staat opgenomen hoeveel stikstof het bedrijf mag uitstoten. Ook Schiphol heeft er een nodig, in tegenstelling tot wat eerder werd aangenomen. Schiphol heeft toen 9 boerenbedrijven uitgekocht om de stikstofrechten te bemachtigen. Die zijn namelijk verhandelbaar.

In 2023 verkreeg Schiphol, ondanks de vele bezwaren die milieuclubs en omwonenden toen al indienden, de natuurvergunning om 500.000 vluchten te mogen uitvoeren. Volgens de organisaties zou Schiphol daar geen recht op hebben. En nu wordt dus de rechtmatigheid van de natuurvergunning van Schiphol getoetst door de rechtbank in Den Haag. 

Lees ook

Wie heeft de rechtszaak aangespannen?

Het is een samenwerking van milieuorganisaties, zoals Mobilisation for the Environment (MOB), Greenpeace, Milieudefensie en Stichting Natuurbelang Amsterdam. Dit doen ze samen met groepen van omwonenden zoals Bewoners tegen Vliegtuigoverlast (BTV). 

Wat zijn de bezwaren tegen de natuurvergunning?

Er zou volgens de milieuclubs onvoldoende onderbouwing zijn voor de natuurvergunning. De natuurvergunning is bedoeld om te garanderen dat de stikstofuitstoot van Schiphol geen significante schade veroorzaakt aan nabijgelegen Natura 2000-gebieden.

Milieuclubs betogen dat Schiphol en de overheid niet hebben aangetoond dat de uitstoot binnen de grenzen blijft, en dat de berekeningen die daaraan ten grondslag liggen onvolledig of onnauwkeurig zijn. Ook zou Schiphol jarenlang zonder een geldige natuurvergunning hebben geopereerd, wat nu niet zomaar kan worden goedgepraat.

Lees ook

Wat willen de milieuclubs bereiken met deze zaak?

Ze willen dat de rechter de natuurvergunning ongeldig verklaart, omdat deze volgens hen niet voldoet aan de natuurbeschermingsregels. Daarnaast hopen ze een signaal af te geven over de noodzaak van strengere regulering van de luchtvaartsector.

Ze willen dus niet alleen dat Schiphol aangepakt wordt, maar ook dat er een duidelijk signaal komt dat de luchtvaart minder vervuilend moet worden en zich aan de natuurregels moet houden.

Wat gebeurt er als Schiphol de zaak verliest?

Als de vergunning ongeldig wordt verklaard, kan dit betekenen dat Schiphol het aantal vluchten drastisch moet verminderen totdat een nieuwe, juridisch houdbare vergunning wordt verleend. Dit kan ook in de toekomst als voorbeeld dienen voor strengere eisen aan andere luchthavens en grote uitstoters.

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]