De Arbeidsinspectie dreigt met boetes voor vier van de zes bagage-afhandelaren, omdat zij hun personeel nog altijd te zwaar werk laten doen. Als die bedrijven hun personeel niet beter in bescherming nemen, dreigen boetes die bij elkaar kunnen oplopen tot een miljoen euro.
"Op lange termijn moet al het werk in de bagagekelders geautomatiseerd worden", vertelt woordvoerder Daniëlle Rebel van de Arbeidsinspectie. Ook Schiphol wil al het werk in de bagagekelders automatiseren, maar dat is een zaak van lange adem.
Wel heeft de luchthaven inmiddels een groot aantal tilhulpen aangeschaft, die het werk moeten verlichten. Toch zijn er nog niet genoeg tilhulpen beschikbaar om al het werk te verlichten.
Taakroulatie
"Als ze beschikbaar zijn, moeten bedrijven tilhulpen inschakelen", vertelt Rebel. "En als ze niet beschikbaar zijn moet de werkgever zorgen voor taakroulatie." Met andere woorden: zonder beschikbare tilhulpen mag personeel niet de hele dag bagage tillen, maar moet dat afgewisseld worden met lichter werk. "Om overbelasting te voorkomen."
Om de arbeidsomstandigheden te verbeteren besloot het vorige (toentertijd demissionaire) kabinet dat het aantal bagage-afhandelaren op Schiphol op termijn wordt beperkt tot drie. Nu zijn er nog zes, en voor vier daarvan dreigt dus een boete, laat de Arbeidsinspectie vandaag weten. Door het werk voor hun personeel snel te verlichten met tilhulpen of taakroulatie kunnen zij voorkomen dat de boete daadwerkelijk wordt opgelegd.
Bij twee andere bedrijven houdt de Arbeidsinspectie een vinger aan de pols. Dat wil niet per se zeggen dat zij hun zaakjes beter op orde hebben dan de andere bedrijven, benadrukt de woordvoerder. "Het kan zijn dat de inspecties bij die bedrijven nog niet zijn afgerond."
Eerdere boetes
De huidige last onder dwangsom komt niet als donderslag bij heldere hemel. Al in mei constateerde de Arbeidsinspectie dat vier van de zes bedrijven hun personeel nog onvoldoende in bescherming namen.
Om welke bedrijven het gaat, meldt de Arbeidsinspectie niet. In september vorig jaar kregen alle zes de bagage-afhandelaren (KLM, AviaPartner, Dnata, Viggo, Swissport en Menzies) nog boetes, nadat een last onder dwangsom onvoldoende had opgeleverd.
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]