Medewerkers van ProRail leggen morgen op de verkeersleidingsposten in Alkmaar en Amsterdam het werk neer. Dat betekent dat er in de hele provincie geen treinen rijden tijdens de ochtendspits, en mogelijk daarna. NH bekijkt hoe je morgen dan wel op je werk kan komen, als je normaal met de trein gaat.
Rijden er helemaal geen treinen?
NS-woordvoerder Erik Kroeze liet eerder al weten dat het treinverkeer helemaal plat komt te liggen door de stakingen in de bedieningsposten in Alkmaar en Amsterdam. Omdat Alkmaar en Amsterdam samen zo'n groot gebied bedienen, zullen de effecten waarschijnlijk ook buiten de provincie goed te voelen zijn.
Wel rijdt er vier keer per uur een trein tussen Amsterdam en Schiphol. De verwachting is dat dat niet genoeg is om alle reizigers tussen de hoofdstad en de luchthaven te pendelen. De NS waarschuwt dan ook dat Schiphol tijdens de staking 'zeer beperkt' bereikbaar is en raadt aan om voor ander vervoer te kiezen.
Tekst loopt door onder de afbeelding.
Het treinverkeer wordt na 9.00 uur weer opgestart, maar de ervaring leert dat het even kan duren voor alle treinen ook echt weer rijden.
Met de bus
Tijdens de staking zullen veel mensen gebruik maken van streekbussen, indien mogelijk. Reizigers zullen echter hoe dan ook last hebben van de staking. Directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover zegt dat de reizigers 'de klos' worden van de stakingen.
Met de auto
De ANWB heeft aangegeven dat ze verwachten dat het druk wordt op de Noord-Hollandse wegen. "Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die zeker niet met de trein gaan morgen, en er ook niet op gokken dat de trein morgenmiddag wel rijdt", aldus een woordvoerder.
De woordvoerder waarschuwt specifiek dat de A9 wel eens vol zou kunnen lopen. "Die is sowieso altijd heel druk, en mensen uit Alkmaar zullen ook de auto pakken." Hetzelfde geldt volgens de woordvoerder voor de A7.
Tekst loopt door onder de afbeelding.
De ANWB raadt mensen aan om eerder te vertrekken en de actuele verkeerssituatie goed in de gaten te houden.
Wat willen de vakbonden bereiken?
Vakbond FNV staakt omdat de cao-onderhandelingen tussen ProRail en de vakbond zijn vastgelopen. FNV eist 13 procent. Volgens FNV-woordvoerder Niels Kater klinkt dat als een forse eis, maar is dat percentage goed te verklaren. De laatste loonsverhoging dateert namelijk terug naar eind 2022, nog voordat werknemers te maken kregen met hoge inflatie. In de nieuwe eis zit die inflatie verwerkt.
ProRail wil niet meewerken aan die verhoging, en FNV vindt het eindbod van de werkgever niet voldoende. Deze staking is niet de laatste in de serie, de komende weken wordt ook in andere delen van het land gestaakt.
Tip ons!
💬 Stuur een Whatsapp-bericht met een tip, foto of video naar 06-30093003 (handig om op te slaan in je telefoon)!
📧 Contacteer de redactie of journalisten bij jou in de buurt via ons tipformulier.
Wil je ons nieuws via WhatsApp ontvangen? Abonneer je hier.
Op de hoogte blijven?
🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.