Transavia heeft op het laatste moment acties van technici weten te voorkomen. Gisteravond iets voor middernacht stemde de maatschappij in met de eisen van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT). Zo wordt onder meer het verschil in loon met KLM-technici weggepoetst, vertelt vakbondsvoorzitter Piet Visser.
De vakbond Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT) legde daarom een eisenpakket neer bij Transavia, met onder meer een looneis. Om acties van vliegtuigmonteurs te voorkomen, moest Transavia voor vandaag (dus uiterlijk 23.59 uur gisteravond) toezeggingen doen.
En die kwam er. "Om 23.49 uur", vertelt Visser. "We hebben het actiecomité bij elkaar geroepen, en zij vinden dat er voldoende basis is om het voorstel aan de leden voor te leggen. Als ook de achterban met de voorstellen van Transavia instemt, wordt het voorlopige akkoord een definitief CAO-akkoord.
Lonen omhoog
En dat betekent dat de technici er in loon flink vooruitgaan. "De lonen van Transavia-technici vinden hiermee betere aansluiting bij die van KLM-technici", zegt Visser. Volgens hem gaan alle functies er zoveel op vooruit dat er niet of nauwelijks meer een verschil is met de lonen in vergelijkbare functies bij moedermaatschappij KLM.
Ook krijgen de bonden (ook FNV) meer inspraak in de zogeheten personeelssterkteplanning. Daarmee moet de werkdruk worden beperkt en personeel zoveel mogelijk binnenboord worden gehouden.
Publieksvriendelijke actie
Eerder was er al een publieksvriendelijke actie. Toen lieten de monteurs in het tijdschriftenvak bij de passagiersstoel een flyer achter. Op die flyer stond een QR-code die linkte naar een vragenlijst met onder andere de vraag: waardeert u de vliegtuigmonteurs?
"Hoe zetten we mensen in? Hoe regelen we de inspraak?", geeft Visser voorbeelden. "Het opleidingstraject van een technicus is acht jaar", benadrukt hij dat het huidige 'mondiale probleem' van een tekort aan luchtvaarttechnici sowieso een zaak van lange adem is. "En daardoor ervaren de technici die er nu wel zijn veel werkdruk."
Dat werk als vliegtuigmonteur vanwege de onregelmatige diensten zwaar is, vertelde een Transaviamonteur anoniem tegen NH voor het akkoord werd bereikt. "We moeten nu veel nachtdiensten doen, omdat we krap in het personeel zitten, de werkdruk is hoog. We weten ook dat we bij KLM zo duizend euro per maand meer kunnen verdienen. En daar zoeken ze ook technici. Dat gaat dan wel eens kriebelen."
Grote tekorten KLM
Ook KLM kampt met grote tekorten aan vliegtuigmonteurs. Eerder dit jaar startte KLM met een grote wervingsactie. Het doel was om 200 techneuten aan te nemen, en dat is volgens de maatschappij bereikt.
"Tot eind oktober namen we al 300 nieuwe collega’s aan bij E&M", laat een woordvoerder weten. "In 2025 wil KLM nog eens 200 tot 250 technici aantrekken. Dit doen we door open dagen te organiseren en technici uit het buitenland te werven. Zo namen we in de afgelopen maanden zo’n 15 mensen met licentie aan uit het buitenland." Ook met MBO's wordt samengewerkt.
KLM heeft ook een slag kunnen slaan door een deel van het werk uit te besteden. "Hierdoor kunnen we de vrijgespeelde technici inzetten voor kleiner onderhoud aan onze eigen vloot. Dit heeft een positief effect.‘’
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]