De tijd waarin je voor 30 euro naar Barcelona vloog, is al lang voorbij. In 2025 kan de reiziger vanaf Schiphol opnieuw op een verhoging rekenen. Ticketprijzen worden hoger en hoger, waar ligt dat aan?
Een van de oorzaken van de wereldwijd stijgende ticketprijzen, is de hoge prijs voor brandstof. Vliegtuigbrandstof is een van de grootste kostenposten voor luchtvaartmaatschappijen. Door schommelende olieprijzen zijn de kosten fors gestegen, wat luchtvaartmaatschappijen vaak doorberekenen aan de reizigers.
Duurzame en duurdere brandstof
Daarnaast azen de vliegmaatschappijen op het duurzame én duurdere brandstof SAF, nu de EU vereist dat luchtvaartmaatschappijen een bepaald percentage van hun brandstof uit duurzame bronnen halen.
SAF wordt geproduceerd uit bronnen zoals plantaardige oliën, afval en andere duurzame materialen, maar wereldwijd wordt er nog te weinig van geproduceerd. Ook KLM, die koploper is als het gaat om het bijmengen met SAF, heeft tickets duurder gemaakt om de duurzame brandstof te kunnen betalen.
Ook zorgt inflatie voor hogere kosten voor zaken als onderhoud en catering, die de ticketprijs verder opstuwen. Ook is de vraag naar vliegreizen toegenomen, terwijl er minder vluchten zijn, waardoor vliegen naar populaire bestemmingen in drukke periodes nog prijziger wordt.
Hogere havengelden
Vorige week maakte Schiphol bekend dat de havengelden opnieuw fors worden verhoogd. Als je als luchtvaartmaatschappij gebruik wilt maken van Schiphol, betaal je havengelden, en dit bedrag gaat met 37 procent omhoog in drie jaar tijd. De havengelden op Schiphol zijn samengesteld uit vaste tarieven per reiziger en variabele tarieven afhankelijk van het type vliegtuig.
Luchtvaartmaatschappijen betalen minder voor stillere toestellen zoals de Airbus A321 neo, terwijl ze voor oudere en luidere vliegtuigen hogere kosten zullen moeten betalen. Daarnaast geldt er een extra toeslag voor nachtvluchten.
Hoogstwaarschijnlijk gaan de luchtvaartmaatschappijen dit bedrag ook doorrekenen aan de passagiers. Dit zou dan ongeveer neerkomen op een bedrag van 15 euro.
Vliegtaks
Maar in 2025 gaat ook de vliegbelasting weer omhoog. Sinds 2021 heeft Nederland een vliegbelasting: een toeslag op vliegtickets die reizigers betalen om de milieuschade van vliegen deels te compenseren. In Nederland geldt deze belasting op alle commerciële vluchten vanaf Nederlandse luchthavens en is bedoeld om duurzamere reismogelijkheden te stimuleren.
Deze taks betaalt iedere vertrekkende passagier uit Nederland. De huidige vliegtaks wordt per 1 januari 2025 met 1,2% verhoogd van €29,05 naar €29,40. De opbrengst van deze belastingen wordt vaak ingezet voor duurzame projecten en infrastructuur, maar leidt wel tot een directe prijsverhoging van tickets.
Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]