Haarlemmers hebben de afgelopen vijf weken nagedacht over mogelijke oplossingen voor de parkeerdruk in de stad. Gisteravond kwam het burgerberaad voor de laatste keer bijeen en werden hun adviezen aan de verantwoordelijke wethouders overhandigd. Na weken van inspanning ligt de bal nu bij de gemeente.
Betaalbare parkeervergunningen voor alle Haarlemmers, een fiets als alternatief en toegankelijk taalgebruik over het parkeerbeleid. Dat zijn drie van de tien adviezen die het burgerberaad heeft aangenomen. Gisteravond kwamen ongeveer 75 Haarlemmers voor de laatste keer bijeen om te stemmen over de 27 adviezen die ze de afgelopen weken hebben opgesteld.
Na dertien wijkgesprekken en een digitale enquête was het burgerberaad het laatste puzzelstukje, legt wethouder Bas van Leeuwen (D66) uit. Nu is het aan de gemeente om met de adviezen aan de slag te gaan.
Ruimte voor nuance
In maart stemden de Haarlemmers in een referendum tegen de uitbreiding van betaald parkeren. Meer dan 81 procent van de kiezers zei toen 'nee' tegen de uitbreiding in een groot aantal Haarlemse wijken. Met het burgerberaad, de wijkgesprekken en de enquête wilde Van Leeuwen deze uitslag nuanceren en erachter komen waar precies de pijnpunten liggen: "Heel weinig maatschappelijke problemen laten zich tot een ja-neevraag versimpelen," zegt hij.
Door met experts en elkaar in gesprek te gaan, merkten de deelnemers hoe complex de parkeerproblematiek is. "Ik dacht van tevoren dat het veel eenvoudiger was dan het uiteindelijk bleek te zijn," vertelt Joost Duijm.
De zeventienjarige Theun de Koning rijdt zelf nog geen auto, maar deed toch mee aan het beraad. Hij ergert zich namelijk aan de grote hoeveelheid geparkeerde auto's in zijn straat. Toch bleek ook voor hem de situatie niet zo zwart-wit. "Je komt erachter dat standpunten waar je het in eerste instantie helemaal niet mee eens bent, vaak goed onderbouwd zijn."
Hoe nu verder?
Over de vraag of het burgerberaad daadwerkelijk een verschil gaat maken, zijn de meningen verdeeld. Joost kijkt er positief op terug en benadrukt dat de bijeenkomsten in ieder geval hebben bijgedragen aan meer bewustwording, zowel bij de bewoners als bij de gemeente.
Raimond Dufour is minder optimistisch en denkt niet dat er een nieuwe oplossing in zicht is. "Je kunt een burgerberaad wel een eenvoudige stelling voorleggen, maar voor dit soort technische oplossingen zijn wij niet geschikt," zegt hij. "Wat we vandaag hebben gepresenteerd, is bij de gemeente al lang bekend."
Ondanks de twijfels onder de inwoners blijft wethouder Van Leeuwen optimistisch: "Een grote groep enthousiaste Haarlemmers heeft intensief meegedacht, en ik hoop dat hun ideeën ons verder gaan helpen." Het college zal de adviezen nu zorgvuldig analyseren, om in december de nieuwe 'bouwstenen' aan de gemeenteraad te presenteren. "In maart moet er een nieuw voorstel liggen om de parkeerdruk aan te pakken," aldus Van Leeuwen.
De tien adviezen van het burgerberaad:
- Fiets als alternatief voor de auto
- Alternatieven voor de auto en het autobezit
- Gecombineerde P+R (Park & Ride) en parkeren op afstand
- Dynamisch parkeren, een slimme en efficiënte parkeermethode die gebruikmaakt van bestaande parkeerplaatsen
- Vergunningen voor objecten (zoals bouwcontainers) op parkeerplaatsen
- Betaalbare parkeervergunning voor alle Haarlemmers
- Parkeervergunning voor essentieel personeel
- Nut en noodzaak Canadees parkeren (lees: parkeermethode waarbij een voertuig schuin of diagonaal in een parkeervak wordt geparkeerd, met de voorkant van de auto naar het midden van de rijweg gericht).
- Toegankelijk taalgebruik over parkeerbeleid
- Stem van burger(beraad) over parkeerbeleid
Meer nieuws uit Haarlem e.o.?
💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.
📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.
🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt
📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]
✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]