Ga naar Content

Vluchten met historische Dakota gaan toch door maar dan met een select gezelschap

De "Prinses Amalia", de historische Douglas Dakota, keert toch weer terug naar Lelystad Airport. Het toestel krijgt het luchtvaartmuseum Aviodrome als nieuwe thuisbasis.

Dakota - Foto: Omroep Flevoland

Dat is zaterdag bekendgemaakt tijdens een afscheidsbijeenkomst van DDA Classic Airlines op Schiphol Oost. De Dakota met registratie PH-PBA maakte afgelopen woensdag de laatste vlucht, omdat de luchtvaartmaatschappij er eind dit jaar helemaal mee stopt.

De Dutch Dakota Association heeft hier eerder dit jaar toe besloten, omdat de kosten voor het vliegen met de tachtig jaar oude Douglas DC-3 steeds hoger worden. Ook heeft de vereniging volgend jaar niet langer de beschikking over een hangar op Schiphol Oost. Verder zijn veel onderhoudstechnici flink op leeftijd. Bij elkaar een aantal redenen om te stoppen.

Beperkt aantal rondvluchten


Er is nu toch een oplossing gevonden om door te vliegen met het historische vliegtuig. DDA-voorzitter Feije Jaski kondigde zaterdag aan dat Aviodrome vanaf Lelystad Airport af en toe rondvluchten gaat verzorgen, maar uitsluitend voor donateurs en sponsors. Losse tickets aan passagiers worden dus niet langer verkocht.

De Dakota is momenteel eigendom van de Stichting PBA. Dat blijft zo, maar de bestuursleden van de DDA worden geleidelijk opgevolgd door mensen van het Aviodrome, zo zegt Jaski tegen Omroep Flevoland. Er komt een aparte organisatie, die voor Aviodrome met vrijwilligers een aantal vluchten per jaar gaat verzorgen.

Een aantal technici van DDA blijft het onderhoud doen. Volgens Jaski vinden zij het niet bezwaarlijk om af en toe naar Lelystad Airport te reizen. Aanvankelijk was de reistijd op wekelijkse basis voor hen wel een probleem, omdat de meeste technici rond Schiphol wonen.

Het Aviodrome heeft aangegeven dat zij in de T2-Hangaar plaats gaat maken om de Dakota te kunnen stallen, zegt Jaski. In de hangar wordt al onderhoud aan andere vliegtuigen gedaan en staan toestellen in opslag.

Lees ook

Dit artikel is gemaakt door de Metropoolredactie. De redactie is een samenwerking van NH Nieuws, Omroep Flevoland en AT5 en is journalistiek onafhankelijk. De omroepen ontvangen hiervoor een financiële bijdrage van de Metropoolregio Amsterdam (MRA).

Suggesties, tips of vragen kun je mailen naar [email protected]