Feest vanochtend bij veel Amsterdamse rederijen. Na jaren van gesteggel met de gemeente oordeelde de Raad van State vandaag dat de gemeente niet goed genoeg motiveerde waarom het aantal vergunningen voor rondvaartboten terug moest naar 550.
"We hebben zeven jaar in de ellende gezeten", vertelt Reinhard Spronk, voorzitter van de stichting Amsterdamsche SalonVloot. Samen met andere leden van de stichting zit hij al voor het middaguur in de kroeg met een fles champagne. "Eindelijk mogen we doen wat we het liefste doen: blijven varen met onze historische salonboten door de grachten van Amsterdam."
En ook bij Tommy van Riet, eigenaar van een kleine rederij, gaat de vlag vandaag letterlijk uit. Hij is blij, maar er was vanochtend ook ongeloof. "Ik had dit eigenlijk niet zien aankomen. Ik had geen goed voorgevoel."
51 rederijen in hoger beroep
En dat is ook niet zo vreemd, het is voor het eerst sinds sinds 2017 dat de rederijen in het gelijk worden gesteld. Onderdeel van het gemeentebeleid om de drukte op het water terug te dringen, was dat boten waarvan de vergunning verliep moesten loten voor een nieuwe vergunning. Van Riet lootte in 2021 met twee boten mee. Hij had geluk en mocht z'n vergunningen houden, voor anderen gold dat niet.
51 rederijen die plotseling hun vergunningen voor onbepaalde tijd zagen aflopen gingen in hoger beroep, nadat de rechter in 2022 had gesteld dat het beleid van de gemeente legitiem was. Tot ongeloof van de rederijen. "Dat we die uitspraak toen tegen kregen vond ik totaal debiel", zegt een van de salonvlootreders.
Gehele reactie gemeente
De gemeente werkt al jaren hard aan het terugdringen van de drukte op het water. In 2019 heeft de gemeenteraad de nota Varen deel 1 vastgesteld die de kern vormt van het passagiersvaartbeleid van de stad. De gemeente is teleurgesteld dat het de Raad van State niet heeft weten te overtuigen van de noodzaak om de verdere groei van de passagiersvaart in Amsterdam te beperken om drukte en overlast tegen te gaan.
De Raad van State heeft weliswaar geoordeeld dat een volumebeleid is toegestaan, maar dat de onderbouwing daarvan onvoldoende is. De uitleg van de Dienstenrichtlijn is onderwerp van veel gerechtelijke procedures in heel Europa. Het opstellen van beleid dat rekening houdt met de verschillende belangen van stad, inwoners en ondernemers en voldoet aan de complexe juridische richtlijn zal met deze uitspraak een nog ingewikkelder opgave worden.
De uitspraak zal grote gevolgen hebben voor de overige onderdelen van het passagiersvaartbeleid, zoals het beleid voor ligplaatsen en op- en afstapplekken. De gemeente gaat nu alle gevolgen van deze uitspraak goed in kaart brengen en bepalen welke vervolgstappen nodig zijn.
De bewoording van de Raad van State was vandaag uiteraard net wat anders. Maar de conclusie dus ook dat het beleid niet goed onderbouwd was. De gemeente laat weten teleurgesteld te zijn en zegt vervolgstappen te overwegen.
Als de gemeente met nieuw beleid komt, dan moet dit opnieuw worden beoordeeld. Van Riet: "Onze ervaringen met wat ze bij de gemeente verzinnen zijn niet zo goed. Dus: waar gaan ze nu mee komen, daar in de Stopera?"
💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?
- Blijf op de hoogte via nhnieuws.nl/amsterdam
- Mail je tips naar [email protected]
- Praat mee en deel jouw nieuws in onze speciale Amsterdamse Facebookgroep!
Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]