Ga naar Content

Veiligheidsgevoel verkeer neemt af: "Versterkt door opkomst elektrische vervoersmiddelen"

Uit een onderzoeksrapport van databedrijf Cyclomedia blijkt dat bijna de helft van de Amsterdammers (45 procent) zich onveilig voelt in het verkeer. Daarmee staat de stad op plek vijf van de in totaal 39 Europese steden met de grootste verkeersonveiligheid. Aan het onderzoek deden in totaal 11.982 respondenten mee, waarvan 305 Amsterdammers. De oorzaak zou vooral liggen in de opkomst van nieuwe vervoersmiddelen zoals e-bikes. Wethouder Melanie van der Horst zegt volgens het bedrijf de zorgen "helaas heel goed te herkennen."

Foto: AT5 / Daniël Rommens

Het gevoel van onveiligheid in Amsterdam neemt volgens het databedrijf jaarlijks toe. In 2023 voelde 41 procent van de Amsterdammers zich onveilig. Een toename ten opzichte van 2022, toen was dit nog 28 procent. "Deze trend wordt versterkt door de opkomst van nieuwe elektrische vervoersmiddelen", aldus Cyclomedia. 

Volgens 83 procent van de Amsterdammers is de verkeersveiligheid verslechterd, omdat de infrastructuur niet is aangepast aan nieuwe vervoersmiddelen. Het gaat hier dan over onder andere e-bikes, bakfietsen en e-scooters. Op de huidige fietspaden in de stad voelt 56 procent van de respondenten zich onveilig. "Als deze verbreed worden en wandelroutes worden verbeterd, geeft 61 procent van de Amsterdammers aan vaker de fiets of de benenwagen te nemen in plaats van de auto", aldus het onderzoeksbureau. 

Advies aan stadsbestuur 

Om de verkeersveiligheid in de stad te vergroten zijn er verschillende aandachtspunten die volgens Amsterdammers zouden helpen. Zo is 70 procent voor een betere scheiding tussen weg, fietspad, busbaan en tramspoor. Meer dan de helft (51`procent) is voor verbetering van fietspaden. 

Een minderheid (39 procent) geeft aan dat kruispunten in de stad overzichtelijker moeten worden gemaakt. Daarnaast zijn betere wegmarkeringen (22 procent) en een verbod op auto's in het stadscentrum (21 procent) punten om de veiligheid in het verkeer te vergroten. 

"Dat mensen hierdoor weer vaker de auto pakken in plaats van te fietsen of lopen is echt een heel zorgelijke ontwikkeling"

Wethouder Melanie Van der Horst - Vervoer

Wethouder Melanie van der Horst wordt ook opgevoerd in een reactie, ze laat weten de zorgen uit het onderzoek 'helaas heel goed te herkennen'. "Het verkeer wordt steeds drukker en ook de snelle opkomst van verschillende soorten elektrisch vervoer zorgt voor veel onveiligheid op straat. Dat mensen hierdoor weer vaker de auto pakken in plaats van te fietsen of lopen is echt een heel zorgelijke ontwikkeling."

Wel geeft zij aan dat het niet realistisch is om de infrastructuur in de de hele stad ineens aan te passen. "We werken hier wel elke dag aan. We voegen steeds meer schoolstraten en fietsstraten toe, we maken fietspaden breder en pakken onveilige kruisingen aan", aldus Van der Horst.

Steun 30 kilometer per uur 

Uit het onderzoek blijkt dat een grote meerderheid, 68 procent van de Amsterdammers in het onderzoek, de verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur in de binnenstad steunt. Deze inwoners vertrouwen erop dat een lagere snelheid leidt tot een betere verkeersveiligheid. 

Van der Horst laat weten dat binnenkort de eerste resultaten van de verlaging van de maximumsnelheid bekend worden gemaakt. De wethouder benadrukt dat een andere belangrijke prioriteit het beperken van de snelheid van de fietsen in de stad is. 

"Dat is nu echt een groot probleem voor veel Amsterdammers en een van de redenen dat er veel ongelukken plaatsvinden met kinderen. Hoewel onze politie hier al stevig op handhaaft., hoop ik dat het Rijk snel met extra maatregelen komt, om de starten weer veiliger te maken."

Lees ook

💬 Wil je niets missen uit Amsterdam?

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]