Ga naar Content

Prijsverhoging op komst voor veerdienst naar Texel

Het ziet ernaar uit dat de prijzen bij de veerdienst van Texels Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) fors hoger worden, hoewel een officieel besluit nog moet worden genomen. Na jaren van sterke groei steeg het aantal passagiers dit jaar slechts licht, waardoor TESO door de toenemende kosten nu een verlies van ruim 1,6 miljoen euro lijdt.

Passagiers moeten wellicht in de toekomst meer betalen voor de veerdienst. - Foto: NH Media/Edo Kooiman

"Voordat we de tarieven verhogen, moeten we eerst nog een goede analyse maken", zegt president-commissaris Franck van den Broeck tegen NH. De bedoeling is dat Texelaars niet meer betalen dan de helft van het daltarief. "Dat hebben we altijd als uitgangspunt genomen." Maar hij sluit niet uit dat ook dit tarief in de toekomst verhoogd moet worden, evenals het algemene prijskaartje voor de veerboot. "Het is onvermijdelijk"

Een retourtje Texel kost op dit moment nog 42,50 euro met de auto, en als je op een dinsdag, woensdag of donderdag reist, is dat een gereduceerd tarief van 28,30 euro. Met deze prijzen is TESO de goedkoopste veerdienst naar de Wadden, als je naar een ander eiland reist, ben je flink duurder uit. 

Tijdens de algemene vergadering op 27 september worden de aandeelhouders, waaronder veel Texelaars, zoals gebruikelijk geïnformeerd over de nieuwe tarieven. Deze tarieven gaan vervolgens per 1 januari in. De tarieven voor niet-Texels vervoer werden op 1 mei dit jaar al met 8,9 procent verhoogd.

"De jaren van enorme stijging van de vervoerscijfers lijken voorbij"

President-commissaris TESO Frank van den Broeck

In het afgelopen boekjaar (van 1 april 2023 tot en met 31 maart van dit jaar) is het aantal vervoerde voertuigen nauwelijks toegenomen. Dit was slechts 0,4 procent. En dat is veel minder dan TESO had verwacht. Wel is een duidelijke stijging te zien van het aantal personen (2,5 procent) en fietsen (1,1 procent) dat is overgezet.

De vraag is nu of die teruglopende cijfers tijdelijk zijn of niet. TESO gaat het aantal reizigers komende tijd actief monitoren. "De jaren van enorme stijging van de vervoerscijfers lijken voorbij", zegt Van den Broeck al wel. "Die was de laatste tijd wel bovengemiddeld. Maar of dit blijvend is, durf ik nu niet te zeggen."

Rijkswaterstaat reviseert de bestaande bruggen van de veerdienst. - Foto: NH Media/Edo Kooiman

TESO staat de komende jaren veel grote veranderingen te wachten. Door Rijkswaterstaat is eerder bekend gemaakt dat de nieuwe veerhavens niet voor 2030 in gebruik worden genomen. Er is door de organisatie opdracht gegeven voor een verkenningsonderzoek naar de juiste plaats en voor een voorlopig ontwerp van de nieuwe veerhavens. De bestaande veerhavens op Texel en Den Helder zullen wijzigingen ondergaan om de levensduur te verlengen.

Den Helder

"We willen dat de bereikbaarheid van de veerdienst zo goed mogelijk is", zegt Herman Schooljan, hoofd operationele dienst van TESO. "Daar willen we zeker verbetering in aanbrengen. Met de huidige infrastructuur blijft dat lastig."

TESO streeft ook naar een betere doorstroming van het verkeer door Den Helder. "Natuurlijk kijken we daarnaar en vooral hoe kunnen we zaken verbeteren. Als we als TESO daarin iets kunnen betekenen, zullen we ook onze rol daarin pakken. Het is bekend dat Den Helder last heeft van het autoverkeer. Daar hebben we zelf ook geen baat bij." 

Veerdienst Teso gaat weer richting de zwarte cijfers, aldus Van den Broeck. - Foto: NH Media/Edo Kooiman

Het verlies bij de afsluiting van het boekjaar stemt TESO niet tevreden. "Gelukkig gaan we weer richting de zwarte cijfers", zegt Van den Broeck.

Het is de bedoeling dat over ongeveer acht jaar een nieuw schip wordt gebouwd. Over hoe die eruit gaat zien, is volgens de president-commissaris nog weinig te zeggen. Een en ander hangt ook af hoe het vervoer zich de komende jaren ontwikkelt. "Dat heeft gevolgen voor een nieuw schip." Over wat het nieuwe schip moet gaan kosten wil Van den Broeck ook niet veel kwijt. "We willen de scheepsbouwers niet in de kaart spelen. We houden hiervoor de kaarten nog even tegen de borst."

Lees ook