Ga naar Content

Vijf vragen aan Schiphol over de comeback van de 100 milliliter-regel voor handbagage

Schiphol maakte vandaag bekend dat de regel voor vloeistoffen in handbagage wordt aangescherpt. Nadat het jarenlang geen probleem was om je waterfles of deobus mee te nemen door de security, is vanaf 1 september op last van de Europese Commissie maximaal 100 milliliter toegestaan. NH stelt Schiphol vijf vragen over de comeback van deze regel.

Reizigers op Schiphol klaar voor zomervakantie - Foto: ANP

1. Waarom wordt de 100 ml-maatregel weer van stal gehaald? 

"Voor het antwoord op die vraag verwijs ik je door naar de NCTV"  

Woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV): 

"Er is een technische issue [met de scanapparatuur bij de security, red] geconstateerd. Hoewel de apparatuur volgens de specificaties functioneert, is er vanwege de issue toch gekozen een voorzorgsmaatregel te treffen. Er is gekozen om de Europese uitvoering op het gebied van de controle van vloeistoffen gelijk te trekken. Hiermee worden reizigers geholpen tijdens hun reis."

"Over beveiligingsmaatregelen doen wij verder geen uitspraken. Er wordt continu gekeken naar eventuele kwetsbaarheden in de door de luchthavens gebruikte screeningssystemen om dit te kunnen monitoren. Luchthavens moeten voor de uitvoering voldoen aan strenge eisen die door de Europese Commissie verplicht zijn gesteld. Als er een aanleiding is worden er aanvullende maatregelen getroffen."

"De fabrikanten kijken op dit moment hoe zij de technische issue kunnen oplossen." 

2. Dankzij moderne scanners was Schiphol in 2019 een van de eerste luchthavens die afscheid nam van de 100 ml-regel. Zijn jullie nu de dupe van jullie eigen voortrekkersrol?  

"We volgen de geldende wet- en regelgeving. Ondanks dat we begrijpen dat passagiers nadelige effecten hiervan ervaren zien we ook nog steeds veel positieve kanten van het gebruik van de hightech scanners. Zo mogen bij ons de laptop en andere grote elektronische apparaten in de tas worden gelaten."

3. Welke maatregelen gaan jullie nemen om reizigers van de herintroductie van de regel op de hoogte te brengen?

"We gaan reizigers proactief informeren via diverse kanalen. Hiervoor zetten we socialmedia-campagnes in, gebruiken we onze website, en plaatsen we banners en tonen we video’s op Schiphol."

Lees ook

"Om reizigers extra ondersteuning te bieden, zetten we meer personeel in. Deze medewerkers zullen reizigers helpen en hen wijzen op de nieuwe regels. Met deze aanpak streven we ernaar dat reizigers goed voorbereid zijn en vlot door het proces kunnen gaan. Sinds vorige maand staan er watercollectoren, waarin reizigers hun flesjes kunnen legen voordat ze door de security gaan."

4. In hoeverre verwachten jullie dat de comeback van de maatregel voor (extra) vertraging zal zorgen? 

"Als reizigers goed voorbereid naar Schiphol komen, zal dat geen invloed hebben op de duur van het beveiligingsproces." 

5. De Europese Commissie spreekt van een 'tijdelijke maatregel'. Wanneer verwachten jullie dat de regel weer kan worden versoepeld?

"De restrictie blijft minimaal enkele maanden van kracht, zonder vastgestelde einddatum."

Meer nieuws over Schiphol
📰 Al het nieuws over Schiphol vind je op nhnieuws.nl/schiphol 
💬 Tips over Schiphol- en luchtvaartverhalen zijn welkom op [email protected]

Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]