Het is iedere ochtend hommeles op de A7 sinds één van de twee rijstroken dicht is. De eerste werkdag na de sluiting van de rijstrook was de vertraging op zijn hoogtepunt meer dan anderhalf uur. Blijft dit de komende tijd zo doorgaan?
Rijkswaterstaat is sinds begin april bezig met de werkzaamheden aan de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal. Die brug, ongeveer ter hoogte van Purmerend, moet versterkt worden. Daardoor mocht er geen zwaar vrachtverkeer overheen en waren toe- en afritten en rijstroken afgesloten.
Echt grote problemen bleven in het begin uit. Tot Rijkswaterstaat eind april constateerde dat er toch nog te zware vrachtwagens over de brug denderden. Het maximumgewicht werd verder naar beneden bijgesteld, maar ook dat hielp niet.
Om de veiligheid te waarborgen besloot Rijkswaterstaat vanaf 18 mei helemaal geen vrachtwagens of bussen meer toe te laten over de brug en slechts één rijstrook in de richting van Amsterdam open te houden. Sindsdien staat er iedere ochtendspits een flinke file.
Ergste is achter de rug
De tweede rijstrook is tot minimaal half juni gesloten. Moeten automobilisten tot die tijd gewoon achteraan aansluiten in de file? "Ja, het blijft druk zolang de rijstrook is afgesloten", luidt het antwoord van Erik Suik van Rijkswaterstaat. "Maar de ervaring leert ons dat het ergste nu wel achter de rug is."
Dat komt volgens Suik door zogenaamde 'wendagen': de automobilist moet even wennen aan een nieuwe situatie in zijn dagelijkse routine. "Mensen denken nu: dit schiet niet op, dus ik ga het anders doen. Dus dan blijven ze thuis of pakken ze de trein. Maar niet iedereen kan dat. Sommige mensen moeten gewoon met de auto naar het werk. Voor hen is het echt heel vervelend, dat beseffen we ook."
Tekst gaat verder onder de foto.
Maar het verbod is echt nodig, zegt Suik, omdat de brug momenteel niet sterk genoeg is om te veel gewicht te dragen. Het is te gevaarlijk om aan de brug te werken als er steeds allerlei zware vrachtwagens overheen rijden. Dat gebeurt volgens Suik nog stelselmatig.
"Er gaan nog steeds honderden vrachtwagens per dag over de brug heen, maar we kunnen door het afsluiten van de rijstrook in ieder geval doorwerken. Al die vrachtwagens krijgen een boete thuis gestuurd." De boete voor het overtreden van het verbod bedraagt 120 euro. Iedere keer dat een vrachtwagen of bus over de brug rijdt, wordt die boete uitgeschreven.
Verbod op vrachtverkeer blijft gelden
Het verbod op vrachtverkeer blijft ook gelden als Rijkswaterstaat later aan de slag gaat onder de rijstroken die de andere kant op gaan. "Het zware verkeer blijft eraf. Als we ook daar weer dicht bij de weg willen boren, blijft er misschien weer maar één rijstrook open." In principe blijft het verbod op vrachtverkeer gelden tot het einde van de werkzaamheden, volgens de planning op 1 september, aldus Suik.
Al met al verwacht Rijkswaterstaat dus dat het nog wel druk blijft op de A7, maar dat echt grote uitschieters achter ons liggen. "Tenzij het weer niet meewerkt of er een ongeluk gebeurt. Dat is nooit te voorspellen natuurlijk."
De grote A7-races
In april organiseerde NH de grote A7-race om erachter te komen op welke manier je tijdens de werkzaamheden het snelste vanaf Hoorn in Amsterdam komt. Vier verslaggevers reisden per auto over de A7, met de auto via een sluiproute, met het openbaar vervoer of op een elektrische fiets om te kijken welke route het snelste. Kijk hier de eerste A7-race terug.
Met de afgesloten rijstrook is de situatie weer helemaal anders. Afgelopen week gingen de verslaggevers daarom opnieuw de strijd met elkaar aan. De auto, vrachtwagen of trein: wie won de tweede A7-race? Kijk 'm hier terug.
Tip ons!
💬 Stuur een Whatsapp-bericht met een tip, foto of video naar 06-30093003 (handig om op te slaan in je telefoon)!
📧 Contacteer de redactie of journalisten bij jou in de buurt via ons tipformulier.
Wil je ons nieuws via WhatsApp ontvangen? Abonneer je hier.
Op de hoogte blijven?
🔔 Blijf op de hoogte van nieuws uit jouw regio, download de gratis NH Nieuws-app via de App Store of de Google Play Store.